Saturday 22 May 2010

Dinsman Pecah Rekod Pementasan Teater

Sabri Yunus sedang melakonkan watak Kaab bin Malek sementara Sani Sudin mengiringi beliau dengan gesekan biola untuk menaikkan mood lakonan dan pementasan teater MKDT



Sepanjang ingatan, belum rasanya sesebuah teater kontemporari pernah dipentaskan sebanyak 37 kali di 32 tempat berasingan sepanjang tempoh setahun. Hanya Teater Muzikal ‘Puteri Gunung Ledang’ sahaja pementasannya agak lama sedikit, itu pun di tempat yang terhad. Yang lain-lain kebiasaannya antara 3-7 hari sahaja. Oleh yang demikian pementasan teater ‘Menunggu Kata Dari Tuhan’ (MKDT), layak dimasukkan ke dalam ‘Buku Rekod Malaysia’ kerana pementasannya agak meluas di banyak tempat termasuk di dalam ruang solat masjid.

MKDT adalah teater terbaru Dinsman dan pertama kali dipentaskan di ‘Stor Teater’ DBP, Kuala Lumpur pada 26 Mac 2009. MKDT membawa tema dakwah. Ianya diangkat daripada hadis Nabi saw yang diriwayatkan oleh Muslim; mengisahkan peristiwa kegelisahaan Kaab bin Malek, salah seorang sahabat Nabi yang mengabaikan tanggungjawabnya untuk pergi berperang bersama-sama Rasulullah di medan perang Tabuk.

Kecuaian Kaab melambat-lambatkan pemergiannya bersama-sama angkatan perang Rasulullah menyebabkan dia tertinggal untuk bersama-sama dalam peperangan itu. Sikap acuh tak acuhnya itu menyebabkan rasa kesalnya yang tidak berkesudahan, walaupun dia sudah membeli dua ekor unta sebagai kenderaan untuk pergi berperang.

Natijahnya dia bukan sahaja berdepan dengan cemuhan, ejekan dan pemulauan masyarakat sekelilingnya, akan tetapi dia terpaksa berperang dengan emosi dalamannya kerana kecuaiannya itu. Kaab berasa bersalah bukan sahaja kepada Nabi, tetapi juga berdosa kepada Allah Swt. Tekanan perasaannya amat hebat sehinggakan dia terfikir untuk memberi pelbagai alasan dan berbohong kepada Rasulullah. Kaab berdepan dengan dilema, antara berbohong dan berkata benar.

Kaab percaya Allah tetap tahu sama ada dia berbohong atau berkata benar. Akhirnya dia memilih untuk berkata benar. Dia lantas memohon ampun kepada Allah Swt atas kesalahannya serta dosa-dosanya, mengakui kecuaian dan kesilapannya itu. Pengakuan dan taubatnya itu telah mendapat keampunan Allah Swt. Ketika ‘Menunggu Kata Dari Tuhan’ inilah, emosi Kaab berperang hebat dalam dirinya. Kaab berasa lega, akhirnya Allah mengampuni kesalahannya kerana dia berkata benar.

Mesejnya ialah, jangan berbohong, sebaliknya berkata benar. Mesej ini sangat relevan pada setiap masa terutama situasi masyarakat masa kini yang lebih suka berbohong daripada berkata benar. Kerana itu juga teater ini sesuai dipentaskan di mana-mana termasuk di dalam dewan masjid dan surau.

Teater ini memakan masa hanya 45 minit, dilakonkan oleh pelakon tersohor Sabri Yunus dan diiringi dengan gesekan biola oleh Sani Sudin. Ianya lebih tertumpu kepada monolog Kaab yang menceritakan kecuaiannya serta kegelisahannya ketika tertinggal untuk turut sama berperang dengan angkatan perang Rasulullah pada perang Tabuk. Sabri telah berjaya membawa watak Kaab dengan berkesan sehinggakan kesemua pementasan teater ini sebanyak 37 kali, dari Mac 2009 sehingga Mei 2010, (kecuali satu) watak Kaab dilakonkannya. Manakala peranan Sani Sudin hanya mengesek biola bagi tujuan membangkitkan mood lakonan..

Susuk Sabri yang agak agam, tegap serta berkulit sedikit gelap memang sesuai membawa watak Kaab yang berbangsa Arab. Sabri berjaya menghafal skrip yang panjang dengan baik di samping membawa watak Kaab dengan jayanya. Sepanjang setahun ini dia juga telah memperbaiki lakonannya untuk memantapkan lagi watak yang dibawanya.

Bermula dari di Stor Teater DBP, teater ini berhijrah pula ke Istana Kelantan di Kota Bharu pada Majlis Santapan Di Raja pada 30 Mac 2009. Malam berikutnya ianya dipentaskan pula di Dewan Bahasa & Pustaka Wilayah Timur di Kota Bahru. Pada 29 April hingga 3 Mei 2009, lima malam berturut-turut ianya dipentaskan di Auditorium Muzium Negeri Selangor di Shah Alam. Teater ini kemudiannya berkeliling ke seluruh negeri di Semenanjung, kecuali Pahang atas undangan masyarakat setempat.

Rasanya belum tercatat di dalam sejarah sebelum ini sebuah hasil seni seperti teater pernah dipersembahkan di dalam mana-mana masjid di Malaysia, malah mungkin di dunia. Teater ini telah melakar sejarah kerana berjaya menebusi tradisi sebelumnya. Yang lebih uniknya teater ini buat pertama kalinya dilakonkan di dalam ruang solat masjid di Masjid Batu, Permatang Pauh, Pulau Pinang pada 30 Mei 2009 dengan mendapat sambutan yang sangat menggalakan daripada masyarakat sekitar.

Sehingga kini teater ini sudah pun memasuki di tiga buah masjid iaitu di Masjid Batu, Masjid Al-Amaniah, Batu Caves dan Masjid An-Nur, Bandar Baharu Bangi. Satu di perkarangan masjid, Masjid Jamek An-Najah, Padang Serai, Kedah. Manakala satu di dalam surau sekolah iaitu di Sekolah Agama Menengah Rawang, Selangor. Selainnya di dalam dewan sekolah, dewan teater, pentas terbuka dan di bawah khemah.

Sepanjang persembahan di dalam masjid ianya diiringi pukulan gendang menggantikan biola. Akan tetapi di Masjid An-Nur di Bangi, Jawatankuasa masjid bersetuju membenarkan biola dimainkan dalam teater ini. Ini sesuatu yang mengejutkan dan menggambarkan suatu anjakan pemikiran yang positif terhadap seni teater dan muzik di kalangan sesetengah Ahli Jawatankuasa masjid.

Menurut Dinsman, teater ini memasuki fasa baru apabila watak Kaab akan dilakonkan oleh SN Dato’ A.Samad Said. Sekarang ini Samad Said sedang tekun berlatih dan pementasannya dijangka akan diadakan pada akhir Jun di Auditorium Muzium Negeri Selangor di Shah Alam. Sementara itu usaha-usaha sedang giat dilakukan untuk menjadikan teater ini berbentuk muzikal. Pelakonnya masih tetap Sabri Yunus kerana dia sudah amat serasi dengan teater ini. Sekiranya berjaya teater ‘Menunggu Kata Dari Tuhan-Muzika,’ akan dipentaskan di Kota Bahru pada 11 Jun ini.

Dinsman atau nama sebenarnya Che Shamsuddin bin Othman, seorang aktivis teater yang turut terlibat dalam teater Elit suatu ketika dulu, kini semakin giat menulis skrip drama untuk dipentaskan. Sebelum ini sebanyak 10 buah teater hasil karyanya pernah dipentaskan termasuk teater ‘Bukan Bunuh Diri’ dan ‘Protes’ yang dianggap sebagai teater absurd oleh sesetengah pengkritik teater. Teater-teaternya yang lain ialah; Jebat, Tidak ada jalan dapat menyenangkan……, di Pulau Sadandi, Ana, Projek Ize, Tamu di Medan Perang, Intan (adapatasi dari novel SN. Abdullah Hussein) dan Esok Untuk Siapa? (adaptasi dari filem Jins Shamsuddin).

Dinsman sudah menyiapkan sebuah skrip baru yang diambil dari kisah Al-Quran iaitu kisah Nabi Yusof AS. Malangnya pementasannya tidak dapat dilaksanakan kerana ianya menggunakan ramai pelakon dan belanjanya agak besar. Setakat ini tiada siapa yang sanggup menjadi sponsor kerana kos pementasannya agak tinggi.

Sayang sekali sekiranya skrip teater yang mempunyai unsur Islami ini tidak dipentaskan untuk tatapan umum. Sekarang ini memang sukar untuk mendapatkan skrip yang berunsur Islam di pasaran. Maka skrip teater Kisah Nabi Yusof seharusnya dipentaskan tanpa bertangguh lagi. Ahli korporat dan konglomerat Melayu/Islam harus membantu untuk menjayakan pementasan ini. Bukan teater namanya kalau skripnya tidak dipentaskan.

Tuesday 11 May 2010

SPAD: Penyelesaiannya di mana?

Pengangkutan Bas di Loughbrough, United Kingdom sangat kerap dan tepat masanya. Lihat lantai basnya amat rendah sekali memudahkan warga tua dan OKU menaikinya. Di Malaysia bas jenis ini sukar diperolehi kerana harganya mahal dan tidak mendapat subsidi daripada kerajaan.

Pengangkutan tram di bandaraya Nottingham, United Kingdom. Gerabaknya banyak dan memudahkan penumpang bergerak dari satu lokasi ke lokasi yang lain.

SPAD: Di mana penyelesaiannya?

Oleh RAZALI ENDUN
razaliendun@gmail.com

Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat dan Akta Pengangkutan Awam Darat sudahpun diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara baru-baru ini. Maka pada 1 Jun 2010 ini, dengan rasminya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat atau SPAD diwujudkan menggantikan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang sekian lama berfungsi mengwujudkan usahawaan bumiputera dalam bidang pengangkutan dengan pemberian pelbagai jenis lesen pengangkutan awam dan lori.

SPAD diwujudkan bukan sahaja atas inisiatif kerajaan, akan tetapi juga atas permintaan pengusaha dan persatuan-persatuan pengangkutan awam. Meskipun salah satu fungsi LPKP mewujudkan usahawaan bumiputera dalam industri pengangkutan, namun matlamatnya tidak kesampaian kerana beberapa kelemahan yang berlaku.

Persatuan dan para pengusaha pengangkutan berpendapat bahawa bidang kuasa LPKP terhad; ianya sekadar mengeluarkan permit semua jenis pengangkutan, itupun bukan berdasarkan mengikut keperluan permintaan berasaskan kepada kajian, akan tetapi lebih kepada banyaknya permohonan yang diterima oleh LPKP. Dengan demikian berlakulah lambakan permit di pasaran menyebabkan keperluan melebihi permintaan. Maka berlakulah segala macam pesaingan yang tidak sihat.

Bidang teknikal seperti pembinaan badan bas, pemeriksaan kenderaan, penguatkuasaan bukan di bawah satu bumbung. Sebaliknya para pengusaha mendepani sebanyak 16 buah agensi kerajaan yang mempunyai kuasa masing-masing untuk menguatkuasakan Akta JPJ/LPKP termasuk Akta atau Enakmen Bandaraya dan Majlis-Majlis Tempatan, Jabatan Alam Sekitar, Kementerian Sumber Manusia dan sebagainya.

Maka dengan yang demikian, para pengusaha mengsyorkan supaya kerajaan menubuhkan “One stop Agency” di mana semua agensi yang berkaitan dengan pengangkutan disatukan di bawah satu bumbung. Ianya bukan sahaja bagi memudahkan para pengusaha, akan tetapi menyelaraskan segala yang berkaitan dengan industri pengangkutan di bawah satu pentadbiran, termasuk penguatkuasaan. Kaedah ini juga satu titik mula untuk menyusun kembali serta mewujudkan suatu sistem pengangkutan awam yang efesien, bersepadu dan berkualiti.

Dengan kerajaan sendiri sudah menyedari betapa industri pengangkutan memainkan peranan yang penting bagi membangun ekonomi negara, maka cadangan kerajaan menubuhkan SPAD sangat-sangat dialukan oleh para pengusaha. Ianya bukan sahaja akan memudahkan segala urusan mereka, akan tetapi suatu kaedah sistem pengangkutan dapat diwujudkan untuk rakyat. Manakala rakyat jelata pula mengimpikan suatu sistem pengangkutan awam yang cekap, tepat dan murah bagi memudahkan pergerakan mereka.

Nampaknya kewujudan SPAD tidak menampakkan penyelesaian kepada kemelut yang dihadapi oleh para pengusaha. Jauh sekali menepati apa yang diharapkan oleh persatuan dan rakyat jelata. SPAD sekadar kesinambungan tugasan LPKP dengan bidang yang lebih luas sedikit, mencakupi pengangkutan rel seperti Kereta Api Tanah Melayu (KTM) ERL dan LRT. Justeru kerana itu juga, oleh kerana Sabah dan Sarawak tidak mempunyi sistem rel, maka SPAD tidak merangkumi kedua-dua negeri itu.

Pegawai dan kakitangan SPAD juga terdiri daripada pegawai dan kakitangan LPKP. Malah Menteri dan Pengerusinya adalah sama, kecuali Ketua Pegawai Eksekutifnya encik Mohd Nor Ismail bin Mohd Kamal dan Shahril Moktar selaku Pegawai Eksekutif Operasi yang bukan daripada LPKP.

Penguatkuasaan dalam industri pengangkutan dalam Akta SPAD masih lagi di bawah JPJ, Polis, Alam Sekitar, Sumber Manusia, Majlis Tempatan dan sebagainya. Ini bererti masalah yang di hadapai oleh para pengusaha masa kini akan berterusan sekiranya kaedah penguatkuasaan tidak berada sepenuhnya di bawah satu bumbung. Begitu juga Puspakom tidak dimasukkan secara langsung di bawah SPAD, yang sudah pasti masalah yang dihadapi sekarang tidak akan ada penghujungnya.

Sebelum ini memang ada beberapa kali Unit Perancang Eknomi yang bertanggungjawab mengendalikan kewujudan SPAD berbincang dengan wakil-wakil Persatuan. Kita mengharapkan suatu perbincangan serius diadakan dengan Persatuan untuk meneliti draf Akta tersebut sebelum dibawa ke Parlimen. Akta itu sangat penting bagi kami, ianya ibarat nyawa kami, survival kesinambungan perniagaan kami. Malangnya kami hanya dipanggil untuk diberi taklimat di parlimen pada 6 Mei lalu setelah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Maka tidak ada yang boleh kami perkatakan lagi tentang Akta tersebut, sebaliknya dipaksa menerimanya sama ada suka atau tidak. Taklimat itu untuk memberi tahu pelaksanaannya, bukan mendapatkan pandangan kami tentang Akta itu.

SPAD lebih mementingkan Akta daripada membuat pelan perancangan pengangkutan awam. Tiada kelihatan “Pelan Induk Pengangkutan” (Transport Master Plan) yang dirangka sebelum kewujudan dan Akta SPAD diluluskan. Jauh sekali melakar sebuah Dasar Pengangkutan yang telah didesak oleh Persatuan 20 tahun lalu untuk dijadikan garis panduan kepada para pengusaha dan kerajaan. Malang sekali, setelah 53 tahun merdeka, kita masih tidak mempunyai dasar pengangkutan sebagai matlamat mewujudkan sebuah sistem pengangkutan awam yang efesien dan boleh dipercayai. Yang ada hanya kekalutan sistem yang bercelaru yang tidak tentu hala tujunya.

Memang ada perancangan 20 tahun SPAD untuk mewujudkan sistem pengangkutan ini, akan tetapi ianya hanya akan dirangka selepas SPAD dilahirkan pada 1 Jun ini. Pengusaha mendambakan suatu perancangan yang konfrehensif meletakkan di mana sebenarnya kedudukan dan fungsi mereka dalam industri ini. Oleh kerana ketiadaan Dasar Pengangkutan Negara dan Pelan Induk Pengangkutan dikemukakan sebelum kewujudan SPAD, maka peranan mereka serta hala tuju industri ini masih kabur.


Misalnya apakah peranan Syarikat GLC yang diwujudkan oleh kerajaan pusat seperti Rapid KL dan Rapid Penang di bawah Kementerian Kewangan? Peranan kerajaan-kerajaan negeri yang juga menubuhkan syarikat-syarikat pengangkutan mereka sendiri? (Bas Panorama di Melaka, misalnya). Malah Menteri Pengangkutan sendiri menyediakan van-van di kawasan parlimennya bagi memberi kemudahan pengangkutan kepada pengundi-pengundi mereka.

Syarikat-syarikat GLC ini menerima subsidi sepenuhnya sama ada daripada kerajaan negeri mahupun Kementerian Kewangan. Manakala para pengusaha tidak mendapat sesen pun subsidi daripada kerajaan, kecuali subsidi disel mengikut kuota yang diluluskan oleh Kementeriaan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. (Di negara-negara maju syarikat pengangkutan diberi subsidi yang tinggi oleh kerajaan).

Kemelut ini menghantui para pengusaha yang telah melabur jutaan ringgit dalam industri ini. Kekalutan ini harus diselesaikan segera agar hala tuju dan matlamatnya jelas supaya para pengusaha lebih yakin terhadap peranan mereka di dalam industri ini.

Itu belum lagi dibicarakan karenah birokrasi yang merugikan banyak masa dan tenaga yang diamalkan oleh LPKP. Kalau orang yang sama berada di situ tentunya kaedah yang diamalkan akan diwarisi seterusnya. Apa lagi kalau sekiranya Pengerusi Suruhanjaya ini dipegang oleh orang politik, bukan profesional di dalam bidang pengangkutan.

Cadangan Datuk Halimaah Sadique, Pengerusi LPKP supaya SPAD duduk kerap berbincang dengan persatuan-persatuan pengangkutan adalah suatu petanda yang positif untuk mencari penyelesaian yang positif juga. Akan tetapi ianya sekadar berbincang bagi menambahbaik pelaksanaan Akta kerana Akta yang menjadi nadi dan nyawa survival kami tidak diminta pandangan kami pun sebelum dibawa ke parlimen. Cuba bayangkan hanya kesalahan melanggar syarat permit dikenakan denda RM 500,000 dan beberapa bulan penjara, pengusaha manakah yang mampu bertahan? Itu belum dikira lagi denda yang tidak selaras, misalnya pengeluaran asap oleh Jabatan Alam Sekitar sebanyak RM 2,000. Karenah JPJ, Polis dan jabatan-jabatan lain yang berkaitan kadangkala mencabar kesabaran.

Kalau masih banyak lagi jabatan dan agensi kerajaan terlibat secara langsung dalam industri ini secara bersendirian, tanpa di bawah bumbung SPAD, maka amat sukar meramalkan penyelesaian kemelut yang sedia ada. SPAD seolah-olah memakai baju baru bertanda SPAD menggantikan baju LPKP yang sudah lusuh. Mungkin ini suatu pandangan pesimis, sayangnya tiada ternampak petanda optimisme yang tersedia di hadapan mata.

Dengan adanya senario yang serupa di hadapan mata, SPAD tidak akan kemana. Kami masih tidak nampak penyelesiannya di mana?

(Penulis ialah Timbalan Presiden Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) dan Pengerusi Persatuan Penguaha Bas Melaka (MOOA)).


Wednesday 5 May 2010

Pas dan Muzik

Panel Tazkirah terdiri daripada, kanan Komposer Dahmin, Ustaz Nazmi Karim, Ustaz Riduan Mohd Nor dan moderator Hilmi Riduan pada program santai bersama Mat Motor.

Pada 2001, kira-kira 15 orang para seniman, budayawan dan penulis mengadakan pertemuan dengan Tuan Guru Nik Abd Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan merangkap Mursyidul ‘Am Pas untuk mendapatkan pandangan dan penjelasan beliau berkaitan dengan alat muzik dan juga bentuk hiburan yang dibenarkan oleh Pas.

Pertemuan itu diadakan kerana para budayawan dan seniman masih keliru dengan pendirian Pas tentang alat muzik dan bentuk hiburan yang dibenarkan oleh Pas. Ada di antara para ulama di dalam Pas masih menentang hiburan konvensional apa lagi menggunakan alat muzik terutama yang bertali. Tiada kesepakatan di dalam hal ini, maka terjadilah ketidaktentuan di dalam hal-hal kesenian, kebudayaan dan hiburan.

Nasir Jani membangkitkan kegusarannya, katanya kalau Pas berkuasa di peringkat nasional, jenis dan bentuk hiburan yang bagaimanakah yang dibenarkan oleh parti Islam itu. Manakala penyanyi Ito berpendapat bahawa alat muzik bertali seperti biola dan gitar tidak bercanggah dengan hiburan Islam. Tuan Guru Nik Aziz tidak memberikan kata putus, sebaliknya menyatakan perkara itu adalah khilaf ulama. Oleh kerana suasana politik ketika itu belum mengizinkan beliau memberikan kata putus, maka pertemuan itu hanya menjadi kunjungan hormat sahaja.

Hampir sedekad selepas itu, perkembangan hiburan dan muzik di dalam Pas menjurus ke arah yang lebih positif sebagai pernyataan arah tuju bentuk hiburan yang dibenarkan oleh Pas. Di Kelantan sendiri, walaupun beberapa jenis hiburan seperti dikir barat, wayang kulit dan mak yong tidak dibenarkan pada peringkat awal kerana ianya mengandungi hal-hal kurafat, namun kesenian itu terus dibenarkan dengan penyesuaian semula selagi ianya tidak bercanggah dengan syariat Islam.

Konsert kontemporari juga dibawa ke Kelantan dengan penyanyi-penyanyi terkenal tanah air seperti Mawi, M. Nasir, Jay Jay dll, serta kumpulan nasyid bagi menghiburkan golongan muda di negeri itu. Pada konsert itu, meskipun penyanyi wanita tidak dibenarkan bernyanyi di atas pentas, namun penggunaan alat muzik yang pelbagai termasuk gitar dan biola diizinkan. Maka dengan hal yang demikian, tanpa banyak bicara, Pas sebenarnya tidak menghalang penggunaan alat muzik kontemporari sebagai hiburan.

Ini dikuatkan lagi dengan keizinan Prof. Datuk Dr. Haron Din membenarkan biola dimainkan untuk mengiringi teater ‘Menunggu Kata Dari Tuhan’ di surau Al-Nur di Bangi baru-baru ini. Selama ini hanya gendang digunakan menggantikan gesekan biola apabila teater itu diadakan di dalam masjid atau surau. Ini bererti alat muzik bertali seperti biola sudah diterima oleh Pas walaupun dimainkan di dalam masjid.

Pas juga baru-baru ini telah membenarkan TV 3 membawa acara popularnya ‘Jom Heboh’ ke Kelantan dengan mengikut garis panduan hiburan seperti yang ditetapkan oleh kerajaan Pas. Ianya masih tidak membenarkan artis wanita bernyanyi di atas pentas, namun irama muziknya masih diberi sedikit kebebasan. Namun kelainan yang paling ketara ialah pengasingan penonton di antara lelaki dan perempuan dan yang berkeluarga. Konsep pengasingan ini harus dikekalkan kerana ianya suatu kelainan yang sukar dipraktikkan oleh kerajaan-kerajaan negeri yang lain.
Pada Sabtu 1 Mei lalu, Pemuda Pas Shah Alam telah mengadakan sebuah program yang diberi nama, ‘Program Sembang Santai Bersama Generasi Idaman Selangor’ di Dataran Shah Alam. Program ini bertujuan untuk menarik minat generasi muda terutama Mat-Mat Motor untuk sama-sama berhibur sebagai santapan jiwa. Program itu berjaya menarik perhatian kira-kira 200 orang Mat Motor serta lain-lain khalayak berkumpul, menyertai serta mendengar nyanyian-nyanyian yang dipersembahkan.

Pengisian program itu sesuatu yang menarik, disamping hiburan yang dipersembahkan, ianya disulam dengan tazkirah secara santai oleh dua orang ustaz muda dan seorang komposer lagu. Mereka ialah ustaz Riduan Mohd Nor, ustaz Nazmi Karim dan Komposer Dahmin. Tazkirah itu tidak pula secara serius, diselang seli dengan nyanyian dan bacaan sajak supaya penonton tidak berasa bosan. Ustaz Nazmi menyampaikannya pula mengikut loghat pertuturan bahasa golongan muda. Mungkin untuk membuktikan bahawa para ustaz tidak menyisihkan golongan Mat Motor. Pengerusi panel sdra Hilmi Riduan berjaya mengendalikan sesi tazkirah itu disamping mengacara acara pada malam itu.

Yang lebih menarik malam itu diisi dengan lagu-lagu irama rock yang dinyanyikan oleh Ringgo Arrow. Petikan gitar juga mengiringi nyanyian Ringgo dan Dahmin. Ianya diselang seli dengan deklamasi dua buah sajak oleh sdra Razali Endun dan Ibu Lin (Norazlin, isteri Dr. Dzulkefly Ahmad). Norazlin diiringi tiupan seruling berusia 50 tahun yang ditiup oleh seniman veteran encik Hashim Salim. Malam itu sebenarnya menonjolkan pelbagai rentak muzik termasuk seruling secara langsung.
Usaha proaktif golongan muda di dalam Pas terutama usatz-ustaz mudanya adalah suatu perkembangan yang positif. Perkembangan mutakhir ini adalah manifestasi konsep atau hala tuju Pas terhadap seni muzik dan hiburan yang mula boleh diterima oleh kepimpinan parti itu.

Pas memang masih belum ada lagi dasar rasmi kesenian dan kebudayaan untuk dijadikan panduan para muslimin dan muslimat. Justeru itu dikhabarkan Lajnah Kesenian dan Kebudayaan yang dipimpin oleh Dr. Dzulkefly Ahmad telah diberi lampu hijau oleh Jawatankuasa Kerja Pas Pusat untuk mengaktif dan membuat garis panduan tentang hiburan, kesenian dan kebudayaan.

Kebudayaan mencakupi semua aspek bidang seni, oleh itu ianya harus diberi tumpuan dan penglibatan oleh semua peringkat di dalam hierarki Pas. Dalam kita mahu menserasikan kebudayaan Malaysia yang pelbagai dalam konsep ‘Pas Untuk Semua,’ kita tidak seharusnya mengkesampingkan kebudayaan Melayu sebagai teras kebudayaan Nasional seperti termaktub di dalam Dasar Kebudayaan Kebangsaan Malaysia. Semoga Pas berjaya membentuk suatu dasar kebudayaan kebangsaan yang boleh menjadi contoh.

Monday 3 May 2010

Aku sebenarnya menghadapi 'mental block'. Sudah lama tidak 'update' blog ini kerana rasa malas mahu berfikir lebih-lebih lagi menghadapi situasi yang kalut dalam masyarakat kita. Malas mahu mengulas keputusan PRK Hulu Selangor. Malas mahu menulis berkaitan dengan politik, sosial dan yang seumpamanya. Apa lagi tentang tembakan polis terhadap remaja 15 tahun dan pelbagai karenah blogger kickdefela. Aku pun tak tahu apa sebenarnya yang berlaku di Kelantan, selain karenah kickdefela, ada semacam tidak tenteram berlaku dalam keluarga di raja Sultan Kelantan. Mutakhir ini sampai berlaku kejadian tembak menembak terhadap pengawal istana. Harap-harap tidak berlaku kejadian yang lebih parah pagi. Duduklah berdamai dan berundiang sesama keluarga dan adik beradiak di dalam istana. Jagalah nama baik Sultan dan istana Kelantan. Nanti akan saya cuba tulis dalam blog ini kalau mental block sudah dapat dirobohkan. Walahualam!