Wednesday 2 September 2015

Bersih Berjalan Dengan Aman.

Kali ini Bersih 4 berjaya mengadakan demonstrasi dengan aman seperti yang dijanjikan. Selama 34 jam mereka berkampung berdekaan Dataran mereka, tidak ada apa-apa kejadian buruk dilaporkan. Semua pihak memberikan kerjasama yang baik. Pasukan Polis tidak memprovok peserta demonstrasai seperti pada tunjuk perasaan sebelumnya. Ini terbukti kalau tiada provokasi daripada pihak polis, demonstrasi akan berjalan secara aman. Sikap profesionalisma polis sangat-sangay dihargai.

Bersih mendapat sokongan moral yang bukan sedikit apabila bekas PM Dr. M dan isteri mengunjungi demonstrasi itu. Sebanyak dua kali mereka hadir walaupun kunjungan mereka singkat, tetapi sudah cukup memberi rangsangan bagi Bersih meneruskan perjuangan. Khabarnya Dr. M akan dipanggil polis kerana menyertai demonstrasi itu. Apakah menyertai demonstrasi suatu kesalahan?

Bersih memang difatwakan haram oleh Zahid Hamidi. Malah memakai baju T berwarna kuning dengan tulisan Bersih 4 dianggap satu kesalahan. Kekadang 'fatwa' sebegini selalunya difatwakan seperti keadaan begini. Dulupun pengharaman yang sama juga dibuat. Kadang-kadang larangan mereka ini tidak masuk akal, malah bertentangan dengan hak asasi manusia dan Perlembagaan Negara.

Kehadiran sebegitu ramai orang adalah manifestasi buruk terhadap Najib. Natijahnya Najib terpaksa berfikir sama ada meletakkan jawatan atau kekal dengan jawatan panas itu. Selain  menuntut pilihan raya yang bersih tanpa rasuah, Bersih juga menuntut supaya Najib meletakkan jawatan sebagai PM. Najib di selubungi oleh pelbagai skandal yang menjurus kepada pecah amanah dan rasuah. Semua saluran penyiasatan bagi mencari sumber wang derma dalam akaun Najib sudah ditutup rapat. Najib sengaja menutup saluran ini kerana tidak mahu kebenaran terbongkar. Kalau dia tidak bersalah, apa perlu ditutup semua saluaran ini? Tindakan beliau menimbulkan persepsi negatif rakyat terhadap beliau? Rakyat tidak boleh dipersalahkan kerana rekyat tidak diberitahu keadaan sebenar.

Apapun Bersih telah berjalan dengan aman. Tahniah kepada pihak pengajur dan para peserta. Tahniah juga kepada pihak polis. Syabas. Kita mampu mengadakan demostrasi secara aman, kalau semua pihak berkerjasama. Demonstrasi secara aman tidak melanggar undang-undang. Memang kerja para menteri menakut-nakutkan rakyat supaya tidak hadir pada demonstrasi ini. Itu kita maklum!

No comments: