Wednesday 16 February 2011

Tahniah Azizi buku baru 'Anak Belantara.'

Aku buka blog Azizi Abdullah dan terpapar kulit buku terbarunya berjudul, 'Anak Belantara.' Tahniah Azizi yang sangat prolifik ini. Aku tak pasti adakah buku ini berbentuk Novel ataupun tulisan ilmiah serta pengalamannya di belantara Baram. Tajuk buku ini seakan-akan sama dengan tajuk novel terbaru aku yang berjudul, 'Gelora Belantara,' sedang dalam peroses akhir penerbitan oleh DBP. Harap-harap akan dapat diterbitkan sebelum pesta buku antarabangsa.

Novel aku ini juga mengisahkan cerita kaum Penan dalam Belantara Baram di Sarawak. Dah lama aku hantar ke DBP, semenjak kursus penulisan novel anjuran DBP di Port Dickson dulu, Azizi juga hadir sebagai ahli panel. Kalau tak silap aku hampir 5 tahun dah, tak siap-siap lagi. Banyak sangat birokrasinya sehinggakan pada satu tahap aku pertikaikan komen penilai terhadap novel tersebut, yang bagi aku bukan saja mungkin dia tidak pernah menulis novel, malah tidak tahu kedudukan geograpi di mana letaknya Long Seridan.

Aku diberitahu perkembangan terakhir novel ini bahawa, pihak Dawama sedang menyediakan gambar kulitnya. Aku beritahu DBP aku nak tengok dulu gambar kulit itu sebelum dicetak. Aku dah beritahu konsep yang aku mahu pada gambar itu, tetapi hingga hari ini belum pun ada apa-apa berita pun. Ah! banyak sangat songeh mereka ni!

Pada kesempatan ini aku ingin ucapkan selamat menyambut Hari Kelahiran Rasullah SAW kepada umat Islam. Juga tahniah kepada rakyar Mesir yang berjaya menumbangkan Firaun moden bernama Mubarak. Sekuat mana pun manusia tidak akan terdaya melawan takdir Allah. Semoga rakyat Mesir akan menikmati kebebasan yang lebih baik dalam dunia politik baru negara itu. Yang paling baik ialah ikut cara Islam. Mungkin Ikhawanul-Muslimin boleh membantu rakyat Mesir menuju ke arah yang diRedai Allah SWT.

No comments: