Friday 8 June 2012

Ikatan - Lama Mana Usia Penafasannya?

Akhirnya Tan Sri Sheikh Fadzir menubuhkan sebuah parti politik yang dinamakan Ikatan. Ikatan baru saja dilancarkan dengan tujuan bergerak sebagai parti politik di Malaysia. Bertambah lagi sebuah parti politik di Malaysia yang sudahpun sekian banyaknya parti-parti politik tumbuh melata bagaikan cendawan selepas hujan. Menurut Sheikh Fadzir Ikatan tidak akan bertanding dalam PRU 13 ini kerana pendaftarannya masih belum disah secara rasmi oleh Pendaftar Pertubuhan.

Sejujurnya, akau kurang senang melihat Pas mengendong Pak Sheikh ini ke sana ke mari dalam hampir setiap ceramah Pas. Aku memang merasakan Pas buat kerja sia-sia kerana daripada tanggapanku tidak kelihatan ada keiklhasan dan kejujuran pada Pak Sheikh ini. Aku lihat dia mencari tempat duduk yang selesa untuk dirinya pada PRU 13 nanti setelah berhenti daripada menjadi ahli Umno. Barangkali, setelah Pas tidak menjanjikan mana-mana kerusi untuknya, maka adalah lebih baik beliau menubuhkan sebuah parti lain yang mana beliau sendiri boleh menjadi Pengerusi atau Presidennya. Demikianlah manusia, mereka hanya mementingkan kedudukan, bukan perjuangan. Ini terbukti dengan jawapan beliau, Pas dan gabungannya dalam PR sudah ada pemimpin mereka sendiri.

Untuk jadi pemimpin maka dia pun tubuh parti baru. Macam juga Zahid Ibrahim dulu ketika tinggalkan PKR dia masuk parti kecil yang tidak bermaya dan dijenamakan semula dengan Parti Kita. Kata Zahid ahlinya ramai hampir juga 1 juta, seperti didakwa oleh Pak Seikh juga. Aku kira angka ini hanya untuk menyenangkan diri sendiri saja. Apa jadi pada Kita? Macam hidup segan mati tak mahu. Apakah Ikatan juga akan menempuh nasib yang sama seperti Kita? Sejauh mana usianya boleh bertahan? Kita tunggu dan lihat.

Pak Seikh juga berkata, dia tidak menghalang sesiapa ahli partinya yang mahu bertanding dalam PRU 13 ini tetapi bolehlah menggunakan atas tiket parti lain. Awas! aku saja nak peringatkan PR supaya hubaya-hubaya dengan 'konsep menumpang' ini. Apa jadi dengan Ibrahim Ali? Juga Zukkifli Nordin dan beberapa orang lagi. Setelah menang atas tiket parti berkenaan, dia pun calo! Hati-hatilah supaya ahli politik yang tidakada  pegangan ideologi yang kukuh ini tidak menjadikan PR tempat dahan bergantung mereka ketika dalam kesusahan. Pastikan mereka sebenaynya jujur dan ikhlas dalam perjuangan, bukan mencari kesempatan  atau kepentingan diri sendiri. Ramai lagi anggota parti yang masih setia dan jujur dalam parti. Awas! Hubaya! Hubaya dengan kelompok parasit ini!

No comments: