Tuesday 5 June 2012

Warga Felda ditipu lagi?

Berita Terbaru:
Setiausaha Publicity DAP, Tony Pua mempersoalkan tindakan kerajaan menjual kepentingan dalam Felda Global Ventures Holdings (FGVH) secara besar-besaran melalui tawaran awal (IPO). Penjualan 60 % saham yang dimiliki Felda itu membolehkan kerajaan mengumpul RM 5.5 bilion.

Kalau berita ini betul, tentu malang nasib Felda dan warganya.

Kalau tak silap aku harga saham yang akan disenaraikan ketika prospektus dilancarkan oleh PM Najib baru-baru ini ialah RM 4.25 sesaham. Khabarnya penyenaraian rasminya di Bursa Saham akan berlangsung pada 28 Jun ini. Belum pun di senaraikan secara rasmi di Bursa Saham, kerajaan Najib sudahpun menjualkannya. Kenapa terdesak sangat Najib bertindak sedemikian rupa? Tentu ada sesuatu di sebalik batu?

Yang peliknya Najib pernah menasihatkan warga Felda supaya tidak menjualkan saham-saham yang kononnya diperuntukkan kepada mereka. Malangnya Najib sendiri bertindak sedemikian meskipun belum disenaraikan di Bursa Saham secara rasmi. Tindakan Najib menimbulkan pelbagai persoalan dan persepsi. Penyenaraian  FGVH semacam retorik politik saja. Lebih daripada itu penjualan ini dianggap sebagai sumber mendapatkan kewangan bagi menghadapi PRU 13. Atau Najib sendiri tidak yakin saham FGVH akan meningkat pada masa terdekat atau dalam masa panjang.

Isu Felda ini sudah menjadi semakin kompleks mutakhir ini. Macam-macam tindakan yang tidak mengikut lunas undang-undang berlaku di hadapan mata. Isu pelantikan Isa Samad sebagai Pengerusi Felda juga tidak berani disanggah oleh Pendaftar Koperasi Malaysia walaupun ianya tidak menepati undang-undang dan peraturan Felda sendiri. Kisah borang yang disertakan dengan dokumen mendapatkan 'Durian Runtuh" menjadi persoalan kerana borang itu dikatakan borang pinjaman bank untuk membeli saham dalam FGVH. Ini bererti saham untuk warga Felda bukan diberi secara percuma tetapi melalui pinjaman Bank. Kalau FGVH lingkup atau sahamnya merosot, warga Felda ini akan menanggung hutang pinjaman itu. Oh! liciknya? Apa semuanya ini? Ini tentu sekali akan menimbulkan syak wasangka di kalangan warga Felda khasnya dan rakyat amnya.

Aku kira selepas penjualan 60 % kepetingan itu dan memperolehi RM 5.5 bilion, PM Najib akan bubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya. Wang sebanyak itu tentu mencukupi untuk belanja pilihan raya termasuk juga wang saku para penyokong dan pengundi. Selepas itu sama ada FGVH untung atau tidak bukan persoalan bagi kerajaan Najib. Warga Felda untung atau menanggung hutang seumur hidup, bukan menjadi perkiraan lagi. Kalau PR menang PRU 13 nanti, kerajaan baru pula kena tanggung 'biawak hidup' untuk menyelesaikan kekusutan yang sengaja ditinggalkan. Itulah dia senario masa kini. Masihkah kita mahu menaruh keyakinan dan kepercayaan? Terpulang kepada anda dan warga Felda memikirkannya!
 

No comments: