Tuesday 13 October 2015

TOL Naik - Apa Nak Jadi?

Kadar Tol di sekitar Lembah Kelang akan naik mulai Khamis ini. Kenaikannya mencapai 300 %. Kata Syarikat Konsensi kenaikan itu sepatutnya dikenakan pada 2008. Namun mereka tangguhkan kerana desakan kerajaan supaya tidak menaikan kadar Tol. Sekarang kerajaan sudah tidak mampu lagi membayar gantirugi kepada syarikat-syarikat konsensi kerana melanggar perjanjian. Dan perjanjian ini ditakrifkan sebagai 'rahsia' tidak boleh didedahkan kepada umum.

Orang ramai tidak setuju dengan kenaikan ini. Kadar Tol baru ini akan membebankan rakyat yang sememangnya sudah terbeban dengan kos sara hidup yang tinggi, GST, nilai ringgit yang merundum dan pelbagai cukai lain yang dikenakan. Ini belum masuk lagi harga petrol yang naik setiap bulan.

Persatuan Pengguna telah meminta supaya kerajaan menagguhkan kenaikan kadar Tol ini demi rakyat. Jabatan Kerjaya Raya pula menyatakan wang 'pampasan' yang dibayar kepada syarikat konsesnsi itu boleh digunakan untuk membina sekolah dan hospital. Kalau begitu halnya, apa jadi dengan pungutan GST? Kata PM wang cukai itu akan dipulangkan kepada rakyat. Belum nampak lagi ada bayangan ke arah itu. GST sudah dikenakan lebih 3 bulan lalu dan pastinya sudahpun dibayar oleh syarikat-syarikat. Belum ada lagi kenyataan pungutan ini secara terpinci dikeluarkan oleh kerajaan.

Najib nampaknya terus dengan cara pentadbiran kewangan negara yang membebankan rakyat. Apakah ini petanda kejatuhan Najib. Dia sedang dibelit dengan pelbagai dakwaan yang tidak mungkin akan melenakan tidurnya. Walaupun dia sedang berusaha untuk melepaskan diri, namun tekanan dan asakan daripada pihak penguatkuasa seperti SPRM dan Bank Negara merisaukannya.

Saya teringat 'kejatuhan' Pak Lah dulu, salah satu sebebnya ialah Pak Lah menaikkan harga petrol terlalu tinggi. Maka sebab itu BN tidak dapat 2/3 undi Parlimen. Maka petanda yang ada pada Najib dengan pelbagai kenaikan, kemungkinan akan menambahkan lagi kebencian rakyat terhadap Najib dan kerajaan.
Apakah telahaan ini tepat? Kita tunggu dan lihat. Apakah BN akan tumbang pada PRU 14 ini? 

Kes konsensi Tol ini sebenarnya bermula daripada era Dr. M. Dalam konsep penswastaannya dulu beliau telah memilih syarikat-syarikat tertentu untuk diberikan tender mengusahakan lebuh raya. Tidak ada tender terbuka. Difahamkan perjanjian konsensi itu semacam berat sebelah iaitu menguntungkan pihak syarikat konsensi. Ia semacam merugikan kerajaan. Kalau kerajaan rugi bermakna rakyat juga turut rugi, kerana wang kerajaan datangnya daripada rakyat. Maka Dr.M tidak boleh lepas tangan sekiranya kadar Tol dinaikkan. 

Maka sebenarnya bukan PM yang bermasalah, Akan tetapi dasar Umno/BN yang menjadikan hal seperti ini. Oleh hal yang demikian menggantikan PM bukan penyelesaian, yang harus diganti ialah Umno/BN. Wahaualam!


No comments: