Monday 19 October 2015

Undi Tidak Percaya harus dilakukan secara sulit

Dikhabarkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail akan membawa usul tidak percaya dalam parlimen terhadap PM Najib Razak. Sebelum usul dibawa diberitakan puak pembangkang tidak sepakat, ada yang mahu usul itu dibawa ada yang sebaliknya. Kalau begini keadaannya bagaimanakah usul itu akan dapt disokong oleh ahli parlimen BN.

Setakat ini tidak terdengar pula sama ada usul itu akan mendapat sokongan daripada Ahli Parlimen Umno/BN. Malah Mahyiuddin, Shafie Afdal dan Tengku Razaligh pun masih membisu. Mereka belum lagi secara terang-terangan menyatakan akan menyokong usul itu. Tidak pula diketahui sama ada mereka akan menyokong usul itu.

Najib telah panggil Ahli Parlimen BN ke kediamannya untuk taklimat pra persidangan parlimen. Apa yang dibincangkan tidak pula diketahui umum. Pastinya persepsi umum bahawa tentu sekali Najib memberi amaran terhadap Ahli Parlimen BN terhadap isu 1MDB yang akan dibangkitkan dalam parlimen.

Kalau usul itu dibenarkan dibawa untuk dibahaskan di parlimen, maka pengundian terhadap usul itu seharusnya dijalankan dengan mengundi secara sulit. Iaitu menyediakn kertas undi, dimasukkan ke dalam peti undi sebelum dihitung. Ini bagi memastikan bahawa Ahli Parlimen tidak merasa malu alah ketika mengundi, sekiranya mereka menyokong usul tersebut. Undian secara angkat tangan semacam tidak demokratik. Mungkin penyong BN malu alah atau takut mengangkat tangan, takut akan menjadi mangsa kemudian nanti.

Kita harapkan Speaker Dewan Rakyat akan bersikap tidak berat sebelah.Jangan sampai tindakan Speaker boleh dianggap sebagai cuba menyelamatkan Najib. Biarkan proses pengundian berjalan dengan saksama tanpa campurtangan Speaker. Tugas Speakar memerhati agar pengundian berjalan lancar.

Kita harapkan proses demokrasi dapat dijalankan tanpa gangguan oleh tangan-tangan ghaib. Membawa usul tidak percaya dalam parlimen diizinkan dalam proses demokrasi. Maka dengan demikian peliharalah proses itu dengan sempurna, adil dan saksama. Selamat Mengundi.

No comments: