Sunday 29 July 2012

Rais Yatim merapu !

Apa dah jadi dengan manusia yang menyatakan akan membakar jambatan selepas menyeberanginya? Bukan saja jambatan tak jadi dibakar, tetapi sudah merapu macam orang 'nyanyuk' aja. Tak hairanlah usianya pun sudah sepikun 70 tahun lebih. Untuk mengekalkan kebolehan dan kelayakan menjadi wakil rakyat atau menteri pada PRU 13 ini, maka helahnya ialah bukan saja merapu, tetapi MENGAMPU!

Inilah yang terjadi apabila Rais Yatim mencipta lirik lagu hari kebangsaan tahun ini. Langusng tak puitis, apa lagi bersifat patoritik. Yang dapat dikesan ialah propaganda politik Umno/BN yang jelas dan nyata dan berunsur mengampu dan membodek. Inilah yang berlaku apabila diserahkan kepada mereka yang tidak ada kemahiran dalam bidang yang cuba diterokai. Apa yang jelas, Rais semacam mahu mengampu dan membodek PM Najib dengan konsep 'transformasi' nya. Mungkin dengan berbuat demikian Rais mengharapkan Najib akan terus mencalonkannya dalam PRU 13 ini dan terus kekal memegang jawatan menteri. Itu yang aku dapat baca maksud tersirat Rais dalam lirik lagu menyambut hari kemerdekaan itu.

Aku kira lirik lagu ini hampas. Tak payahlah diperdengarkan pada hari kebangsaan nanti. Logo dan temanya juga sarat dengan propoganda politik BN. Hari kemerdekaan bukan hak BN saja, tetapi menjadi hak milik semua rakyat. Slogan atau temanya biarlah yang berkaitan dengan negara, penyatuan kaum, rasa cinta kepada negara dan yang seumpamanya. Inilah yang terjadi dalam banyak hal apabila BN/Umno tak dapat bezakan antara parti dengan kerajaan. Benar yang memerintah parti BN tetapi kerajaannya bukan saja tertumpu kepada penyokong BN tetapi kepada rakyat keseluruhannya termasuk parti pemangkang!

Janganlah memperbodohkan rakyat terus terusan. Rakyat sudah boleh berfikir dan boleh mempertimbangkan antara propaganda politik dengan fakta. Rais tak payahlah nak merapu dan membodek. Dia tidak akan terpilih sebagai calon lagi pada PRU 13 ini kerana faktor umur dan sudah terlalu lama dalam kerajaan. Berilah peluang kepada genarasi muda. Ramai yang menunggu. Khairi Jamaluddin sudah menunggu begitu lama, masih terhalang di bawah lagi. Begitu juga YB Saifuddin Abdullah, hanya setakat Timbalan Menteri aja. Orang seperti ini yang mempunyai minda yang terbuka dan terdepan harus menjadi menteri dan pemimpin negara. Itu pun kalau BN/Umno menang pada PRU 13 ini. Petanda menunjukkan BN akan kecundang pada PRU 13 ini amat jelas sekali. Kalau BN masih kekal berkuasa selepas PRU 13, rakyat harus menghadapi malapetaka besar dalam dunia politik yang belum pernah dialami oleh negara kita sebelum ini. Wallahualam!

No comments: