Saturday 12 October 2013

1,703 Perwakilan UMNO Muflis

1,703 Perwakilan Calon Umno Muflis. Demikian tajuk berita di muka depan Berita Harian 8 Oktober 2013 lalu. Wow, banyaknya! Macam mana boleh jadi begini? Calon dalam kepimpinan Umno banyak yang muflis? Apa dah jadi dengan Umno ini?

Ini semua gara-gara mungkin mendapat tender atau kontrak kemudian tak dapat disempurnakan dan hutang bank masih tersangkut. Itulah akibatnya apabila diberikan sesuatu projek bukan kepada yang mahir, tetapi berdasarkan kerana mereka puak-puak Umno belaka.

Apakah masih ada orang Melayu meyakini perjuangan Umno yang rata-rata mengamalkan kronisme dan rasuah. Kepimpinan tertinggi Umno jelas dan nyata mengamalkan rasuah apabila memberikan BR1M kepada rakyat dengan alasan menolong rakyat. Kalau orang biasa memberi rasuah dengan alasan sebagai hadiah, sudah tentu orang berkenaan akan didakwa kerana memberi rasuah. Ada dua set undang-undang untuk mendakwa, nampaknya.

Ini semua berlaku kerana tidak ada kecenderungan untuk mentadbir negara mengikut lunas-lunas Islam. Kalau keroh air di hulu, mana mungkin jernih air di kuala. Fikir-fikirkan lah!

No comments: