Tuesday 28 June 2011

Samad Said disiasat polis - Penulis, Sasterawan dan Seniman perlu Melahirkan Sikap

Wah! Aku terasa pelik dan hairan juga kenapa SN Datuk A.Samad Said diheret ke rumah pasung untuk disiasat hanya kerana keberaniannya meluahkan perasaannya melalui puisi sinisnya dan dideklamsikan pula pada perhimpunan pelancaran 'Bersih' di Dewan Perhimpunan Cina baru-baru ini. Bak kata Pak Samad, pihak polis (baca kerajaan Umno/BN) sekarang sudah gentar dengan puisi yang sudah menjadi 'senjata' bukan lagi suatu hiburan. Dengan kata lain puisi dan bidang kesusasteraan sudah mula boleh mengoncang sesebuah kerajaan, mungkin juga menjatuhkan sesebuah kerajaan (tentunya kerajaan yang korup, zalim dan menyelewang). Kerajaan yang bersih dan tidak kotor tak usah takut dengan sesiapapun waimah Kumpulan Bersih atau sasterawan. Gerakan 'bersih' ialah hendak membersihkan yang kotor. Untuk membuat pembersihan ini pun menjadi kesalahan. Ini bukti depa ni sememangnya kotor!

Ini suatu perkembangan baru, di mana kesusasteraan sudah mula mendapat perhatian pihak pemerintah yang dulunya memandang enteng dan remeh bidang ini. Pak Samad yang sudah berusia (76 tahun) mempunyai semangat yang kental bagaikan orang muda. Pak Samad berdepan kerana memperjuangkan kebenaran. Dulu dia juga disiasat polis kerana turut berada di barisan hadapan dalam demo anti PPSMI. Pak Samad perjuangkan dan mempertahankan kedaulatan bahasa Melayu dan mahu PPSMI dimansuhkan, yang diperkenalkan oleh Umno. Orang Umno tak buat apa-apa pun hanya mengangguk aje walaupun PPSMI memusnahkan bahasa Melayu dan melanggar Perlembagaan Negara. Itulah fiil orang UMNO termasuklah Perkasa yang dipimpin oleh Ibrahim Ali. Kini mereka melalak ke sana ke sini kononnya memperjuangkan ketuanan Melayu. Pi lah! Poorah! Merekalah sebenarnya pengkhianat bangsa Melayu! Banyak bukti boleh diberikan.

Sekarang kita mahu lihat di mana berdirinya para penulis, sasterawan serta persatuan-persatuan penulis terutama Gapena dan Pena yang gah dengan perjuangan mereka kononnya mahu mendaulatkan kesusasteraan dan bahasa Melayu. Apakah mereka ini masih berfikiran pasif dan menerima apa-apa saja yang disogokkan oleh pihak pemerintah? Apakah mereka ini akan bersekongkol dengan juak-juak dan gerombolan ini yang sudah nampak tanda-tanda mahu menyekat kebebasan berkarya? Bangun! Bangun! Bangkitlah para penulis dan sasterawan. Jangan kamu bersembunyi di sebalik selimut! Kalau pemimpin persatuan tak berani bersuara dan tidak berfikiran kritis, jatuhkan mereka! Ganti dengan orang yang lebih berani bersuara! Kalau yang sudah tua, berhentu saja lah, jangan sampai ahli meluat. Ayuh tunjukkan pendirian kamu!

Aku sokong di atas keberanian Pak Samad. Sukar untuk mendapat seorang seniman/sasterawan macam dia. Apa lagi memegang anugerah Sasterawan Negara dan bergelar 'datuk' pula. Pak Samad tak bimbang gelarannya dicabut kerana apa yang diperjuangkan ialah suatu kebenaran dan menuntut keadilan. Pak Samad sebenarnya Sasterawan Rakyat, gelaran ini sudah cukup untuknya kalau pihak wewenang mahu mengambil balik gelaran itu. Pak Samad bukan macam sesetengah penulis/sasterawan apabila mendapat gelaran semacam terhutang budi dan sanggup pula mengorbankan prinsip perjuangan. Orang macam ini bachul! Hipokrit dan mementingkan diri sendiri aje.

Ayuh! kita sokong pak Samad. Inilah jasa dan baktinya semasa hayatnya. Kita doakan semoga Allah panjangkan umurnya dan berikan kesihatan kepadanya! Insyallah!

No comments: