Monday 9 January 2012

Akhirnya Anwar dibebaskan

Hari ini Isnin 9 Januari 2012, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah mendapati Anwar Ibrahim tidak bersalah setelah 2 tahun proses perbicaraan berlangsung. Ramai terkejut dengan keputusan ini termasuk Anwar sendiri dan aku. Tanggapan aku bahawa sama ada Anwar mempunyai bukti untuk menafikan dakwaan itu atau tidak, keputusannya, Anwar akan tetap dipenjarakan. Prespesi ini adalah prespesi politik kerana aku percaya pertuduhan ini ada kaitan dengan politik, antara sebabnya ialah tidak ada bezanya dakwaan sodomi kedua ini dengan yang pertama.

Aku berpendapat, keputusan mahkamah kali ini juga adalah dipengaruhi oleh pihak eksesutif setelah membuat kesilapan apabila mahkamah menjatuhkan hukuman penjara terhadap Anwar pada perbicaraan sodomi pertama dulu. Pengaruh Anwar semakin melonjak dan rakyat memberikan sokongan terhadap Anwar. Kali in Najib, setelah memikirkan logik dan realiti politik semasa, maka dengan memenjarakan Anwar tidak akan memberi keuntungan politik kepadanya. Malah reputasinya akan merundum dan perancangannya untuk transformasi akan diperlekehkan oleh lawan politiknya. Rakyat akan bertambah meluat dan melihat Najib lebih zalim daripada Mahatahir.

Apapun, daripada perjalanan perbicaraan itu, aku lihat Anwar mempunyai bukti kukuh menafikan pertuduhan itu. Kenyataan pengadu, Saiful amat diragui kerana tindakannya membuat aduan polis selepas bertemu Najib dan Rosmah. Ini tidak dinafikan oleh Najib, malah kerana itulah timbul prespesi yang amat kukuh untuk mempercayai pertuduhan terhadap Anwar adalah dipengaruhi oleh musuh politik Anwar yang mahu menjahanamkan karier politik beliau. Tambahan lagi apabila hakim bicara memberi komen yang jelas berpihak kepada pendakwa.

Walau apapun kita bersyukur bahawa akhirnya kes Anwar telah membuktikan bahawa suatu hari kebenaran tetap akan menyerlah, meskipun diselimuti pelbagai fitnah dan dakwaan kotor. Kita harapkan keputusan ini menjadi pengajaran kepada pemfitnah yang hidup mereka hanya membuat dan menyebar fitnah.

Dengan ribuan penyokong yang hadir di mahkamah seawal jam 5 pagi lagi, tentu sekali membuktikan bahawa Anwar bukan calang-calang tokoh politik yang boleh diremehkan. Dia tetap mempunyai penyokong yang kuat dan perjuangannya untuk membela rakyat sentiasa mendapat perhatian dan sokonga rakyat.

Aku salut pada Anwar yang sememangnya amat kuat semangatnya menghadapi pelbagai fitnah dan tomahan. Aku percaya sekiranya Najib atau Muhayiddin atau Ahmad Zaid sekalipun menghadapi situasi yang sama, mereka juga tidak akan boleh bertahan seperti Anwar. Ini terbukti dengan kawan-kawan rapat Anwar yang ramai meninggalkan Anwar kerana semangat mereka tidak cukup kuat untuk mempertahankan ideologi dan keyakinan.

Semoga dengan kebebasan ini Anwar dapat menumpukan perhatiannya terhadap cita-cita politiknya untuk menyatukan tiga parti utama dalam satu perjuangan yang mengandungi pelbagai keturunan dan bangsa. Moga-moga beliau juga akan lebih memberi tumpuan kepada keluarganya yang selama ini tercabar dengan pelbagai fitnah itu. Semoga beliau dan keluarga hidup dalam aman dan tenteram dan dapat terus dengan cita-citanya untuk menawan Putrajaya pada PRU 13 nanti. Selamat berjaya dan selamat berjuang!

No comments: