Monday 2 January 2012

Dua Peristiwa Gempar Sambut 2012

Bagi aku, dua peristiwa besar yang mengemparkan masyarakat Malaysia berlaku menjelang tahun baru 2012. Yang pertama, kenyataan Raja Petra Kamaruddin ( RPK) tentang Anwar Ibrahim yang disifatkannya tidak bermoral, gay, tidak relevan dan tidak layak memimpin negara.




Aku tidak pelik dengan sikap RPK ini. Dulu memang dia penyokong kuat Anwar, dia yang memperatahankan afidivit penyiasat persendirian terhadap kes pembunuhan Atantuya. Dia lari keluar negara kerana polis nak cekup dia. Dah lama dia di luar negara, lebih 2 tahun barangkali. Dengar khabar polis nak minta bantuan Interpol. Tetapi sampai sekarang dia masih bebas.




Tup!Tup! dia beri kenyataan terbuka kepada media di Malaysia. Mungkin ada juga logiknya apabila dia mempertikaikan kewibawaan Pakatan Rakyat untuk menawan Putrajaya. Akan tetapi apabila dia menyerang Anwar secara peribadi, aku kira dia ada sesuatu matlamat yang mahu diperolehinya. Bagi aku, dia mahu pulang ke tanah air tanpa ditangkap polis atau didakwa di mahkamah. Itu aje, kerana memang terbukti mereka yang lazimnya mengampu kerajaan sedia ada tidak akan diapa-apakan oleh undang-undang negara. Aku pasti, selepas ini RPK akan tidak diapa-apakan dan dia mungkin dicipta untuk menjadi seorang lagi Zul.




Peristiwa kedua ialah serangan polis terhadap demonstrasi mahasiswa di hadapan UPSI di Tg. Malim. Bagi pendapat aku tentu sekali berlaku kekasaran polis sehinggakan ketua mahsisawa Mohamad Safwan Anang cedera parah di dimasukkan ke rumah sakit. Alasan polis Perak kononnya mahasiswa ini mencederakan diri mereka adalah tidak masuk akal. Aku teringat dengan alasan polis dulu berkaitan mata lebam Anwar Ibrahim, alasan sebegini juga yang digunapakai.




Seharusnya polis memberikan kelonggaran kepada mereka untuk melahirkan 'tunjuk rasa.'

No comments: