Tuesday 4 December 2012


                                                           Bertemu Kembali

           Asalamualikum! Saya minta maaf kerana terlalu lama tidak mengemaskini blog ini. Hampir 3 bulan. Sebenarnya saya sedang menyiapkan sebuah novel dan cuba mahu masuk sayembara anjuran DBP yang tarikh tutupnya pada pertengahan Disember ini. Saya terpaksa mengejar masa kerana masa semakin deras mengejar sedangkan idea tidak sederas putaran masa. Kekangan masa inilah membuatkan saya tidak dapat 'up-date' kan blog ini. Doa-doakanlah agar saya memenangi sayembara ini.

         Sebenarnya banyak isu semasa yang boleh disentuh, diulas, dikiritk dan dibaham. Tak mengapa, selepas ini mungkin saya akan cuba mengemaskinikan blog ini sebaik mungkin.

        Kepada kekawan dan pengikut blog ini, harap jangan berasa kesal dan bosan. Adalah diharapkan semuga anda akan terus dapat mengikuti blog ini dan berkongsi pendapat dalam apa jua isu.
   
        Selamat Bertemu Kembali 



                                      IPM DAN UTeM ANJUR SEMINAR SASTERA SIBER


           Ikatan Persuratan Melayu (IPM) bersama-sama dengan Pusat Bahasa dan Pembangunan Insan, UTeM dan Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunaksi, UTeM dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan akan mengadakan satu hari Seminar Sastera Siber bertempat di dewan seminar PBPI, UTeM pada 8 Disember 2012 (Sabtu) bermula jam 9 pagi-5 petang.

           Seminar tersebut akan dirasmikan oleh Naib Cancelor UTeM Prof. Datuk Dr. Ahmad Yusoff Hassan. Pada majlis perasmian tersebut juga akan diadakan majlis pelancaran buku Antologi Cerpen dan Sajak berjudul 'Impian & Harapan' terbitan IPM. Antologi tersebut mengandungi cerpen-cerpen dan sajak-sajak yang memenangi sayembara menulis cerpen 2011 anjuran IPM, DBPWS dan Kerajaan Negeri Melaka pada tahun lalu.

         Antologi ini akan diulas oleh 3 orang panel iaitu Ketua 1 IPM sendiri, Hj. Razali Endun, Sdra Uthaya Sankar S.B. Presiden Kavyan dan Prof. Dr. Mohd Halim bin Ali dari UPSI. Manakala sebelah petangnya Prof Ir. Dr. Wan Abu Bakar bin Wan Abas (Irwan Abu Bakar) akan membentangkan kertas kerjanya berkaitan Sastera Siber. Disusuli oleh Prof. Dr. A. Pogadev dari Rusia yang akan memperkatakan Sastera di Rusia.

        Antara matlamat seminar ialah memberi kesedaran kepada para pelajar UTeM yang berkecimpung dalam bidang kejuruteraan dan teknologi agar memahami secara positif bidang bahasa dan sastera tanah air. Dijangka seramai 60 orang mahasiswa universiti ini dijangka akan menyertai seminar ini. Manakala pada majlis perasmian dijangka Dekan Pusat Bahasa dan Pembangunan Insan, UTeM, Dr. Mariana bte Yusoff dan Dekan Fakulti Teknologi Maklumat dan Komunakasi, UTeM, Prof Dr. Hj. Shahrin bin Sahib @ Sahibuddin akan turut hadir.

        Majlis penutup akan disempurnakan oleh Pengarah DBPWS, Tuan Hj. Rahim bin Omar.

No comments: