Wednesday 19 December 2012

Sistem AES  Kantoi!

Oleh Razali Endun
 
Kah! kah! kah! itu sistem AES dah kantoi! Inilah kerja JPJ yang tidak pernah belajar daripada kesilapan. Ini bukan pertama kali JPJ buat silap. Sebelum ini pemasangan lampu isyarat (berkelip-kelip) di atas kenderaan berat, kononnya untuk mengesan kelajuan, hanya tinggal kenangan. Sesudah para pengendali lori dan bas memasangnya (bukan murah pula harganya), beberapa tahun kemudian 'sistem pengesan' itupun hilang dan tidak berkuat kuasa lagi.

Selepas itu diperkenalkan pula kaedah 'kotak hitam' juga kononnya bagi mengesan kelajuan kenderaan berat kerana menurut badut-badut dalam jabatan ini kenderaan berat yang menyebabkan kemalangan dan banyak nyawa melayang disebabkan kelajuan. Walaupun mendapat bantahan daripada pengusaha dan persatuan-persatuan pengangkutan, Kementerian Pengangkutan dan JPJ terus MEMAKSA pemilik lori dan bas memasangnya dan mendapatkan bekalan daripada sebuah pembekal sahaja. (Pembekal ini khabarnya kroni depa juga).  Harganya paling murah RM 1,000 satu, kalau ada 20 buah kenderaan harganya mencapai RM 20,000. Selepas stok kotak hitam itu habis dalam simpanan pembekal, maka sistem itupun kantoi, tidak siapa yang ambil peduli dan tidak ada lagi penguatkuasaan.

Bayangkan berapa banyak wang pengusaha telah hangus kerana paksaan daripada JPJ, bukan kerana mahu menyelamatkan nyawa, tetapi mahu mengkayakan kroni. Yang untung pembekal, yang rugi pemilik bas dan lori.

Sekarang diperkenalkan pula sistem perangkap kelajuan automatik (AES) dan banyak kamera sudah dipasang di merata jalan yang bukan 'accident prone' atau kawasan kemalangan. Yang banyak dipasang ialah di jalan yang had lajunya 90 km/j bagi memerangkap pemandu, bukan pula tempat berlaku banyak kemalangan. Sistem inipun mendapat bantahan orang ramai yang tidak puas hati caranya diperkenalkan. Banyak keraguan timbul apabila penguatkuasaanya diserahkan kepada dua syarikat swasta yang tentunya akan memikirkan keuntungan daripada yang lain-lain. 

Lagipun, apakah jadahnya JPJ memasang kamera perangkap had laju ini sedangkan polis telah melaksanakannya sebelum ini. Nampak sangat ini kerja bertindih, dan sekarang penguatkuasaanya dilakukan oleh dua agensi yang berlainan. Jelas tidak ada koordinasi dan kerjasama antara dua jabatan ini. Khabarnya polis masih meneruskan penggunaan kamera perangkap laju ini di samping JPJ. Wah! kena bayar denda dua kali di dua jabatan yang berasingan. Biarkan pihak polis saja yang uruskan hal kamera ini, kenapa JPJ gatal tangan mahu masuk campur? Ini bukti betapa tempangnya 'good governance' yang dilaung-laungkan oleh pihak kerajaan.
 
Khabarnya kes-kes yang dibawa ke mahkamah telah ditarik balik oleh JPJ kononnya kerana masalah teknikal. Ini membuktikan kerja-kerja JPJ hanya dilakukan mengikut kehendak hati ketua atau menterinya bukan kerana profesionalisme. Ini terbukti apabila peguam yang mewakili OKS, iaitu Zulhasmi Shariff mempertikaikan kewibawaan pengawai JPJ yang mendakwa OKS. Memang benar, selama inipun kes-kes JPJ dikendalikan oleh pegawai penguatkuasanya yang tidak ada kelayakan undang-undang. Perkara ini sudah berjalan begitu lama tanpa sesiapa atau peguam yang mencabarnya. Syabas Zulhasmi, anda telah membuka mata JPJ dan Jabatan Peguam Negara yang menutup sebelah mata selama ini.

Perkara ini berlaku kerana kebanyakan OKS kes-kes JPJ mengaku salah, bukan kerana mereka melakukan kesalahan tetapi kerana tidak mahu menghabiskan masa di mahkamah. Sebab itu pegawai JPJ yang mendakwa akan menjadi kelam kabut apabila OKS tidak mengaku bersalah, dan mereka akan berusaha memujuk OKS supaya mengaku bersalah dan sanggup berjumpa majistret untuk mendapatkan denda yang kurang. 

Begitu juga tentang pendakwaan yang tidak mengikut prosedur undang-undang (dalam aspek ini Akta JPJ). Kenderaan Syarikat saya pernah didakwa kerana tidak mempharakahdailynetunyai cukai jalan dan perlindungan insuran (sudah tamat belum diperbaharui). Kata mereka selain pemandu, syarikat juga dikenakan saman yang sama mengikut undang-undang (saya dah lupa Seksyen berapa). Saya berjumpa peguam dan peguam juga seolah-olah bersetuju. Saya minta peguam itu baca seksyen tersebut dan seksyen tersebut jelas menyebut perkataan 'ATAU' bererti sekiranya JPJ sudah saman dan mendakwa pemandu, mereka tidak boleh mendakwa pemilik kenderaan lagi. Apa lagi kalau pemandu sudah mengaku salah dan bayar denda. Kecuali perkataan 'Atau' itu digantikan dengan 'Dan', barulah kedua-duanya boleh didakwa. Lagipun adalah melanggar prinsip undang-undang hukuman dijatuhkan kepada dua orang atas kesalahan yang sama.   

Begitulah kisahnya, JPJ dengan badut-badut yang menjadi kantoi apabila tidak belajar daripada kesilapan sebelumnya.  Pak-pak ketua di JPJ dan menterinya hendaklah peka dan belajar daripada kesilapan bukan mengulangi kesilapan yang sama. Akhirnya akan menjadi bahan ketawa (mockery) saja. Wallahualam!
 

No comments: