Friday 21 December 2012

Malaysia Gudang 'Haram.'

Haram! Haram! Haram!

Haram jadah betul!
 
Malaysia menjadi lubuk atau gudang yang  menjana segala perbuatan haram. Daripada pendatang haram, judi haram, rokok haram, anak haram, sumbang mahram dan macam-macam haram lagi.

Mutakhir ini Malaysia merupakan negara kedua pengaliran wang haram dalam senarai pengeluaran wang haram sedunia. Wah! nombor dua, baguskah tu?

Menurut laporan Global Financial Integerity (GFI) pada tahun 2009 jumlah aliran wang haram keluar dari negara ini meningkat 111% iaitu RM 94.2 billion ringgit kepada RM 199.58 billion pada 2010. Ohoi! lebih 100% lonjakan. Apakah ini petanda 'good governance' atau 'very-very bad governance?.

Pengaliran keluar duit ini adalah hasil 'duit haram' yang diperolehi dalam negara ini. Antaranya ialah wang rasuah, pecah amanah dan penyelewengan urus tadbir. Kalau begini keadaannya, tidak hairanlah Malaysia menduduki kedudukan dalam kelompok teratas negara-negara dunia yang mengamalkan rasuah.

Apakah pelik perkara ini berlaku? Saya kira tidak, kerana para pemimpinnya pun mengamalkan unsur-unsur rasuah dalam pentadbirannya. Apakah yang boleh diharapkan daripada ketua yang rasuah? Keroh air di hulu tak mungkin jernih air di kuala!

Wahai rakyat Malaysia! Apakah sanggup kita melihat fenomena yang buruk ini terus-terusan berlaku? Kalau anda mahukan ianya terus berlaku, maka tunggulah kemusnahannya. Kalau tidak mahu, sudah sampai masanya kita berubah, bereformasi ataupun melakukan transformasi.

Masa yang sesuai ialah pada PRU 13 ini. Lakukan perubahan! Jangan tunggu lama-lama nanti kita merana. Tukar! Jangan tak tukar!

No comments: