Tuesday 11 May 2010

SPAD: Penyelesaiannya di mana?

Pengangkutan Bas di Loughbrough, United Kingdom sangat kerap dan tepat masanya. Lihat lantai basnya amat rendah sekali memudahkan warga tua dan OKU menaikinya. Di Malaysia bas jenis ini sukar diperolehi kerana harganya mahal dan tidak mendapat subsidi daripada kerajaan.

Pengangkutan tram di bandaraya Nottingham, United Kingdom. Gerabaknya banyak dan memudahkan penumpang bergerak dari satu lokasi ke lokasi yang lain.

SPAD: Di mana penyelesaiannya?

Oleh RAZALI ENDUN
razaliendun@gmail.com

Akta Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat dan Akta Pengangkutan Awam Darat sudahpun diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara baru-baru ini. Maka pada 1 Jun 2010 ini, dengan rasminya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat atau SPAD diwujudkan menggantikan Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) yang sekian lama berfungsi mengwujudkan usahawaan bumiputera dalam bidang pengangkutan dengan pemberian pelbagai jenis lesen pengangkutan awam dan lori.

SPAD diwujudkan bukan sahaja atas inisiatif kerajaan, akan tetapi juga atas permintaan pengusaha dan persatuan-persatuan pengangkutan awam. Meskipun salah satu fungsi LPKP mewujudkan usahawaan bumiputera dalam industri pengangkutan, namun matlamatnya tidak kesampaian kerana beberapa kelemahan yang berlaku.

Persatuan dan para pengusaha pengangkutan berpendapat bahawa bidang kuasa LPKP terhad; ianya sekadar mengeluarkan permit semua jenis pengangkutan, itupun bukan berdasarkan mengikut keperluan permintaan berasaskan kepada kajian, akan tetapi lebih kepada banyaknya permohonan yang diterima oleh LPKP. Dengan demikian berlakulah lambakan permit di pasaran menyebabkan keperluan melebihi permintaan. Maka berlakulah segala macam pesaingan yang tidak sihat.

Bidang teknikal seperti pembinaan badan bas, pemeriksaan kenderaan, penguatkuasaan bukan di bawah satu bumbung. Sebaliknya para pengusaha mendepani sebanyak 16 buah agensi kerajaan yang mempunyai kuasa masing-masing untuk menguatkuasakan Akta JPJ/LPKP termasuk Akta atau Enakmen Bandaraya dan Majlis-Majlis Tempatan, Jabatan Alam Sekitar, Kementerian Sumber Manusia dan sebagainya.

Maka dengan yang demikian, para pengusaha mengsyorkan supaya kerajaan menubuhkan “One stop Agency” di mana semua agensi yang berkaitan dengan pengangkutan disatukan di bawah satu bumbung. Ianya bukan sahaja bagi memudahkan para pengusaha, akan tetapi menyelaraskan segala yang berkaitan dengan industri pengangkutan di bawah satu pentadbiran, termasuk penguatkuasaan. Kaedah ini juga satu titik mula untuk menyusun kembali serta mewujudkan suatu sistem pengangkutan awam yang efesien, bersepadu dan berkualiti.

Dengan kerajaan sendiri sudah menyedari betapa industri pengangkutan memainkan peranan yang penting bagi membangun ekonomi negara, maka cadangan kerajaan menubuhkan SPAD sangat-sangat dialukan oleh para pengusaha. Ianya bukan sahaja akan memudahkan segala urusan mereka, akan tetapi suatu kaedah sistem pengangkutan dapat diwujudkan untuk rakyat. Manakala rakyat jelata pula mengimpikan suatu sistem pengangkutan awam yang cekap, tepat dan murah bagi memudahkan pergerakan mereka.

Nampaknya kewujudan SPAD tidak menampakkan penyelesaian kepada kemelut yang dihadapi oleh para pengusaha. Jauh sekali menepati apa yang diharapkan oleh persatuan dan rakyat jelata. SPAD sekadar kesinambungan tugasan LPKP dengan bidang yang lebih luas sedikit, mencakupi pengangkutan rel seperti Kereta Api Tanah Melayu (KTM) ERL dan LRT. Justeru kerana itu juga, oleh kerana Sabah dan Sarawak tidak mempunyi sistem rel, maka SPAD tidak merangkumi kedua-dua negeri itu.

Pegawai dan kakitangan SPAD juga terdiri daripada pegawai dan kakitangan LPKP. Malah Menteri dan Pengerusinya adalah sama, kecuali Ketua Pegawai Eksekutifnya encik Mohd Nor Ismail bin Mohd Kamal dan Shahril Moktar selaku Pegawai Eksekutif Operasi yang bukan daripada LPKP.

Penguatkuasaan dalam industri pengangkutan dalam Akta SPAD masih lagi di bawah JPJ, Polis, Alam Sekitar, Sumber Manusia, Majlis Tempatan dan sebagainya. Ini bererti masalah yang di hadapai oleh para pengusaha masa kini akan berterusan sekiranya kaedah penguatkuasaan tidak berada sepenuhnya di bawah satu bumbung. Begitu juga Puspakom tidak dimasukkan secara langsung di bawah SPAD, yang sudah pasti masalah yang dihadapi sekarang tidak akan ada penghujungnya.

Sebelum ini memang ada beberapa kali Unit Perancang Eknomi yang bertanggungjawab mengendalikan kewujudan SPAD berbincang dengan wakil-wakil Persatuan. Kita mengharapkan suatu perbincangan serius diadakan dengan Persatuan untuk meneliti draf Akta tersebut sebelum dibawa ke Parlimen. Akta itu sangat penting bagi kami, ianya ibarat nyawa kami, survival kesinambungan perniagaan kami. Malangnya kami hanya dipanggil untuk diberi taklimat di parlimen pada 6 Mei lalu setelah diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Maka tidak ada yang boleh kami perkatakan lagi tentang Akta tersebut, sebaliknya dipaksa menerimanya sama ada suka atau tidak. Taklimat itu untuk memberi tahu pelaksanaannya, bukan mendapatkan pandangan kami tentang Akta itu.

SPAD lebih mementingkan Akta daripada membuat pelan perancangan pengangkutan awam. Tiada kelihatan “Pelan Induk Pengangkutan” (Transport Master Plan) yang dirangka sebelum kewujudan dan Akta SPAD diluluskan. Jauh sekali melakar sebuah Dasar Pengangkutan yang telah didesak oleh Persatuan 20 tahun lalu untuk dijadikan garis panduan kepada para pengusaha dan kerajaan. Malang sekali, setelah 53 tahun merdeka, kita masih tidak mempunyai dasar pengangkutan sebagai matlamat mewujudkan sebuah sistem pengangkutan awam yang efesien dan boleh dipercayai. Yang ada hanya kekalutan sistem yang bercelaru yang tidak tentu hala tujunya.

Memang ada perancangan 20 tahun SPAD untuk mewujudkan sistem pengangkutan ini, akan tetapi ianya hanya akan dirangka selepas SPAD dilahirkan pada 1 Jun ini. Pengusaha mendambakan suatu perancangan yang konfrehensif meletakkan di mana sebenarnya kedudukan dan fungsi mereka dalam industri ini. Oleh kerana ketiadaan Dasar Pengangkutan Negara dan Pelan Induk Pengangkutan dikemukakan sebelum kewujudan SPAD, maka peranan mereka serta hala tuju industri ini masih kabur.


Misalnya apakah peranan Syarikat GLC yang diwujudkan oleh kerajaan pusat seperti Rapid KL dan Rapid Penang di bawah Kementerian Kewangan? Peranan kerajaan-kerajaan negeri yang juga menubuhkan syarikat-syarikat pengangkutan mereka sendiri? (Bas Panorama di Melaka, misalnya). Malah Menteri Pengangkutan sendiri menyediakan van-van di kawasan parlimennya bagi memberi kemudahan pengangkutan kepada pengundi-pengundi mereka.

Syarikat-syarikat GLC ini menerima subsidi sepenuhnya sama ada daripada kerajaan negeri mahupun Kementerian Kewangan. Manakala para pengusaha tidak mendapat sesen pun subsidi daripada kerajaan, kecuali subsidi disel mengikut kuota yang diluluskan oleh Kementeriaan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. (Di negara-negara maju syarikat pengangkutan diberi subsidi yang tinggi oleh kerajaan).

Kemelut ini menghantui para pengusaha yang telah melabur jutaan ringgit dalam industri ini. Kekalutan ini harus diselesaikan segera agar hala tuju dan matlamatnya jelas supaya para pengusaha lebih yakin terhadap peranan mereka di dalam industri ini.

Itu belum lagi dibicarakan karenah birokrasi yang merugikan banyak masa dan tenaga yang diamalkan oleh LPKP. Kalau orang yang sama berada di situ tentunya kaedah yang diamalkan akan diwarisi seterusnya. Apa lagi kalau sekiranya Pengerusi Suruhanjaya ini dipegang oleh orang politik, bukan profesional di dalam bidang pengangkutan.

Cadangan Datuk Halimaah Sadique, Pengerusi LPKP supaya SPAD duduk kerap berbincang dengan persatuan-persatuan pengangkutan adalah suatu petanda yang positif untuk mencari penyelesaian yang positif juga. Akan tetapi ianya sekadar berbincang bagi menambahbaik pelaksanaan Akta kerana Akta yang menjadi nadi dan nyawa survival kami tidak diminta pandangan kami pun sebelum dibawa ke parlimen. Cuba bayangkan hanya kesalahan melanggar syarat permit dikenakan denda RM 500,000 dan beberapa bulan penjara, pengusaha manakah yang mampu bertahan? Itu belum dikira lagi denda yang tidak selaras, misalnya pengeluaran asap oleh Jabatan Alam Sekitar sebanyak RM 2,000. Karenah JPJ, Polis dan jabatan-jabatan lain yang berkaitan kadangkala mencabar kesabaran.

Kalau masih banyak lagi jabatan dan agensi kerajaan terlibat secara langsung dalam industri ini secara bersendirian, tanpa di bawah bumbung SPAD, maka amat sukar meramalkan penyelesaian kemelut yang sedia ada. SPAD seolah-olah memakai baju baru bertanda SPAD menggantikan baju LPKP yang sudah lusuh. Mungkin ini suatu pandangan pesimis, sayangnya tiada ternampak petanda optimisme yang tersedia di hadapan mata.

Dengan adanya senario yang serupa di hadapan mata, SPAD tidak akan kemana. Kami masih tidak nampak penyelesiannya di mana?

(Penulis ialah Timbalan Presiden Pengusaha Bas SeMalaysia (PMBOA) dan Pengerusi Persatuan Penguaha Bas Melaka (MOOA)).


No comments: