Wednesday 29 June 2011

Ini Komen Pendek Barajiwa tentang Novel 'Cinta AF.'

Di bawah ini diperturunkan komen pendek Ir. Kassim Mohamad @ Barajiwa. Beliau akan menjadi moderator dalam bicara novel itu petang ini di Pusat Konvensyen Shah Alam. Dua orang sasterawan akan membicarakan novel tersebut iaitu SN Datuk A. Samad Said dan Prof. Ir. Dr. Wan Abu Bakar bin Wan Abas @ Dr. Irwan.

Membicarakan Cinta AF nya Razali Endun

Orang kerap berpesan 'janganlah sekali-kali meneliti buku dengan melihat kulitnya.' Apapun wisdom orang, sesungguhnya penampilan dan pandangan pertama itu biasanya cukup untuk meninggalkan kesan, paling tidak kesan awalnya. Ertinya manusia - umumnya terkesan oleh citra luaran. Untuk sebuah buku itu adalah kulitnya.

(Sebenarnya kita boleh bercakap panjang dalam sesi khas tentang buku. Tentang buku p (P-book) atau buku e (e-book). Tentang DBP dan sahabat karibnya Dawama, tentang 'Al-Amin' semasa bersama DBP dan 'Al-Amin setelah diambil alih oleh sahabat kita PTS nya Puan Ainon. Tentang kenapa Gerakan Darurat Bahasa itu sebenarnya sudah terlewat).

'Cinta AF' adalah sebuah karya pop untuk hiburan santai sekali lalu. Ia karya popular untuk menangkap perhatian anak-anak muda. Ia mengingatkan kita kepada watak yang namanya Mawi, anak Felda dari Johor.

2

Apakah perhatian ini tepat atau meleset tidak ada cara lain melainkan saudara teliti sendiri isi buku ini. Entah buku yang ke berapa puluh oleh pengarang yang tidak asing lagi kepada khalayak sastera kita. Saya tidak mahu membaca profilnya yang panjang, saya cuma ingin katakan inilah manusia penulis yang tidak pernah kenal penat lelah dalam berkarya. Syabas dan syukur Alahamdulillah, Razali Endun adalah anggota setia rumah Paksi.

3.

Yang akan membicarakan 'Cinta AF' adalah SN Datuk A. Samad Said dan Prof. Dr. Irwan Abu Bakar, pengasas E-Sastera. Tentu menarik ulasan mereka. Datanglah beramai-ramai meraikan majlis ini di pentas aktiviti Pesta Buku Selangor, di Pusat Konvensyen Shah Alam petang ini, 29 Jun 2011, antara jam 4-6 petang. Ayuh! Jangan lepaskan peluang ini. TK.

Kassim Mohmad adalah mantan jurutera di Jabatan Saliran dan Tali Air (DID). Beliau seorang penulis cerpen dan pengkritik sastera yang baik. Pejuang bahasa yang tegar. Terlibat dalam banyak NGO. Kunjungi blog beliau di; barajiwa.blogspot.

No comments: