Thursday 16 February 2012

Kurta, Najib dan dewa subramaniam

Aku sebenarnya malas nak komen tentang kehadiran Najib merayakan Thaipusam di Batu Caves. Komen Mufti Perak, Harussani amat tepat, tajam dan harus diberi perhatian. Ada nada kesal dan marah mufti itu tentang nasihatnya tidak diindahkan oleh Najib.

Semalam Najib pertahankan kehadirannya ke Batu Caves melalui media. Katanya ada pihak cuba kelirukan antara aqidah dan budaya. Kenapa ramai pertikaikan dia memakai kurta (pakaian lelaki kaum India) berwarna kuning? Itu budaya India, tak ada kena mengena dengan aqidah.

Aku fikir Najib cuba mahu kelirukan orang ramai pula. Yang dibantah oleh orang Islam termasuk mufti Perak bukan pakaiannya, tetapi kehadirannya di upacara agama Hindu di Batu Caves. Semua orang tahu perayaan Thaipusam adalah upacara agama Hindu bagi memuja Dewa Subarmaniam untuk menunaikan hajat atau niat seseorang. Itu bukan acara budaya.

Upacara mencucuk benda tajam di badan dan mengangkat kavadi adalah hasil pemujaan. Pemujaan adalah diharamkan oleh Islam, maka merayakan upacara agama lain yang jelas mendewakan berhala atau yang sepertinya adalah perbuatan syirik.

Kehadiran itu akan menggambarkan betapa aqidah seseorang Muslim itu goyah kerana masih mahu bersekongkol dengan upacara pemujaan. Apa lagi apabila melihat gambar Najib terpampang berdiri hampir sama tinggi dengan berhala besar keemasan di depan pintu gua itu? Seolah-olah Najib nak disamakan dengan berhala besar dan tinggi itu?

Dalam satu kenyataan Mufti Perak selepas Najib memberi penjelasan kepada beliau, Mufti itu seolah-olah menerima penjelasan Najib, bahawa dia (Najib & Rosmah) hanya berada di sebuah dewan, tidak berada di hadapan berhala. Mufti tidak pula berkata itu dibenarkan oleh Islam atau tidak, sekadar menjelaskan penjelasan Najib.

Apapun, aku teringat peristiwa seperti ini pernah berlaku kira-kira 20-30 tahun lalu, ketika Ahmad Razali (ipar Mahathair) menjadi Menteri Besar Selangor. Beliau kerap ke Batu Caves turut sama merayakan Thaipusam bersama-sama penganut Hindu. Para ulama telah menegur beliau supaya menghindari daripada bersekongkol dengan upacara yang boleh menggugat aqidah. Akan tetapi beliau tidak peduli dan setiap tahun beliau hadir pada perayaan itu.

Suatu tahun terjadi pentas yang didirikan untuk beliau berucap tiba-tiba runtuh dan ramai yang cedera akibat runtuhan itu. Pentas ini didirikan di lapangan (masa itu berhala besar yang terdapat sekarang belum dibina). Najib juga berada di dewan, mungkin di lapangan (tetapi berhadapan dengan berhala besar itu). Mereka tidak menyembah berhala, akan tetapi ditimpa bala! atau bala akan menyapa!

Semenjak itu beliau dan pemimpin politik lain telah tidak hadir pada upacara Thaipusam ini, sebaliknya dihantar wakil atau menteri yang beragama Hindu menghadiri upacara seperti ini.

Barangkali ramai tahu tujuan utama kehadiran kedua-dua tokoh politik ini di perayaan Thaipusam lebih bersifat politik, untuk meraih sokongan masyarakat Hindu pada kesempatan mereka berkumpul di situ. Aku fikir ini tidak kena. Nampak sangat mereka rela menggadaikan aqidah demi mendapat keuntungan politik peribadi. Aku tidak pasti, apakah dengan kehadiran seperti ini sokongan masyarakat Hindu akan bertambah?

Nasihatku, cukuplah! jangan diteruskan. Takut nanti bukan pentas yang akan runtuh, malah berhala besar sebesar gergasi itu ditakuti akan rebah dan menghempap pemimpin politik yang rela menggadaikan aqidah demi sekeping undi. Kebarangkalian ini tidak boleh dipandang enteng, kerana kuasa Allah mengatasi kuasa manusia termasuk kuasa berhala yang tercegat berdiri biar sebesar dan segagah manapun dibina untuk dipuja.

Tiada siapa yang boleh mengatasi kuasa Allah! Dia yang menghidupkan dan Dia juga yang mematikan!. Kalau sesiapa ada yang lebih berkuasa daripadaNya, cuba hidupka orang yang telah mati, atau carikan ubat supaya makhluk di dunia ini terus hidup, tidak mati-mati! Allah telah berjanji dalam Al-Quran, setiap yang hidup pasti akan mati!

Masyallah! Bertaubatlah!

No comments: