Friday 23 October 2015

Najib Tetap Kekal di Kerusinya Selepas Bajet?

Hari ini pembentangan bajet 2016 akan dibentangkan oleh Najib sebagai Menteri Kewangan di Parlimen. Ramai pemerhati politik tidak ambil put tentang apa yang akan dibentangkan. Yang menjadi perhatian kepada mereka sama ada bajet itu akan diluluskan atau tidak. Menurut peraturan demokrasi, sekiranya parlimen tidak luluskan bererti Najb tidak mendapat kepercayaan parlimen lagi. Maka Najib harus meletakkan jawatannya. Persoalannya jawatan yang mana satu? Menteri Kewangan atau PM?

Dikhabarkan juga Ketua Pembangkang Datin Seri Wan Azizah telah mengemukakan usul tidak percaya terhadap PM dan telah diterima oleh Speaker. Menurut Speaker usul itu terletak di senarai penghabisan usul-usul yang akan dibincangkan. Parlimen akan mendahulukan usul-usul yang dibawa pihak kerajaan untuk dibincangkan. Kata Speaker, mungkin usul itu tidak sempat dibahaskan pada sesi parlimen kali ini. Nampak gayanya usul Wan Azizah akan menerima nasib yang sama dengan usul Hudud yang dibawa oleh Hadi Awang dari Pas. Usul akan tinggal sebagai usul di atas kertas sahaja.

Ini bermakna ada dua saluran boleh digunakan untuk menjatuhkan Najib. Iaitu melalui pembentangan bajet dan undi tidak percaya. Daripada senario mutahir, nampak gayanya kedua-dua usul ini akan kecundang. Tidak akan dapat diluluskan kerana Ahli Parlimen tidak jelas pendirian mereka. Bagi wakil-wakil rakyat BN terutama Umno tidak akan menyokong kedua-dua usul in. Masing-masing sama ada terhutang budi dengan Najib atau takut kedudukan dan keahlian mereka akan terlucut. Selagi mereka tidak mempunyai prinsip untuk menegakkan keadilan dan membantah kebatilan, selagi itulah Umno akan tidak berubah. Dai dulu, kini dan akan datang, mereka tetap akan kekal untuk mempertahankan kedudukan duniawi mereka.

Malah Dr. M sendiri sudah tidak yakin Najib dapat diundurkan melalui kedua-dua usul ini. Saya pun berpendapat sedemikian, kerana Najib sudah menggengam majority ahli parlimen dan Umno. Masing-masing sudah dapat habuan. Maka mereka tidak mungkin mengkhianati budi yang dihulurkan oleh Najib. Memang sifat orang Melayu selalu mengenang budi.

Kalau secara terang-terangan itu mungkin ahli parlimen Umno berasa takut dan segan, maka ada satu cara lain iaitu mendapat tandatangan mereka secara bersumpah berkanun dan serahkan kepada Yang Di Pertua Agung. Cara ini mungkin boleh dilakukan kerana ianya tidak mendedahkan nama-nama mereka kepada umum, hanya kepada Agung. Sanggupkah Pembangkang serta dengan wakil BN lakukan?

Apapun Najib akan terus kekal dikerusinya selagi kuasa itu kekal di tangannya. Tidak siapa berani mengusik Najib waimah SPRM, Polis mahupun Bank Negara. Najib akan kekal di kerusinya sehingga PRU 14. Apakah Najib akan terus menjadi beban kepada parti dan negara sehingga PRU 14, kita kena tunggu dan lihat. Kalau momentam yang ada sekarang kekal, iaitu perspektif rakyat sangat negatif terhadap Najib, maka ianya mungkin menjadi aset kepada Pembangkang untuk memenangi PRU 14. Apa kata kalau Najib dapat pulihkan keadaan sebelum PRU 14? Mungkin persepsi rakyat akan berubah. BN akan menang besar. Najib tetap kekal di kerusinya.

1 comment:

Anonymous said...

Are you looking for a business loan, personal loans, mortgages, car
loans, student loans, debt consolidation loans, unsecured loans, risk
capital, etc. ... You are in the right place
Your loan solutions! I am a private lender who lends
Individuals and businesses at a low interest rate and affordable
Interest rate of 3%. Contact us by email: powerfinance7@gmail.com

LOAN APPLICATION FORM
**********************
Your full name:
Country/State:
Loan Amount:
Duration
Phone:
Monthly income:
Occupation:

Awaiting your swift response.
May Allah bless you.
IBRAHIM MUSA
power Financial Service Pvt.
Contact Us At :powerfinance7@gmail.com
WhatsApp Number +919717357946