Monday 23 April 2012

Aku dah agak dah!

Penanahan dua orang mahasiswa di Dataran Merdeka oleh polis dan perobohan khemah oleh DBKL pada pagi hari minggu lepas (semalam) tidak memeranjatkan aku. Aku dah agak dah mahsiswa itu akan ditahan dan didakwa oleh pihak polis atas pelbagai kesalahan yang boleh dicari dalam undang-undang.

Tindakan ini sebagai respons laporan polis oleh mahasiswa yang mendakwa mereka diserang oleh sekumpulan samseng pada dinihari beberapa hari lalu. Tak tahulah apakah tindakan ini mengikut lunas undang-undang atau satu helah melindungi para samseng tersebut?

Ini bukan pertama kali perkara yang sama berlaku. Banyak kes-kes lain yang hampir serupa dengan yang terbaru. Kita harapkan biarlah polis bertindak secara profesional, mengikut undang-undang, bukan mengikut arahan mana-mana parti politik yang berkepentingan.

Kalau polis masih mahu dihormati, maka mereka patut melaksanakan undang-undang 'witout fear or favour.' 

Kalau pihak polis bertindak bukan berasaskan profesioanlsme, maka tindakan sedemikan tentu sekali bertentangan dengan dasar 'trasformasi' yang giat dicanang oleh PM. Lagipun mungkin bertentangan dengan Rang Undang-Undang Berhimpun yang baru diluluskan parlimen.

Nampaknya terlalu banyak kekalutan berlaku dalam pentadbiran Najib. Maka kempen untuk membersihkan pentadbirannya termasuk kekotoran yang ada dalam SPR harus disokong. Maka dengan itu 'Duduk Bantah' di Dataran Merdeka pada 28 April ini bertepatan dengan masa dan ketikanya.

Ayuh! Mari kita beramai-ramai sendatkan Dataran Merdeka, bukan buat kotor di sana, tetapi membersihkan Dataran Merdeka daripada segala onar dan kotoran yang terpalit. Jangan lupa 28 April 2012!.

No comments: