Friday 20 April 2012

Apa dah jadi ni?

Aku naik risau mendengar berita bahawa kumpulan mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka telah diserang oleh sekumpulan orang seramai 50 orang yang bukan saja merobohkan khemah, tetapi mencenderakan para mahasiswa di situ yang sedang lena tidur.

Apa hal mereka datang menceroboh dan bertindak ganas seperti samseng? Memang sudah sewajarnya mereka dipanggil samseng kerana mengganggu- guggat kententeraman awam. Mahasiswa di situ tidak mengganggu sesiapa, hanya berkhemah menunjuk rasa terhadap tuntuntuan mereka supaya kerajaan menghapuskan PPTN.

Banyaklah respons ekoran daripada kejadian serangan itu. Malah Menteri Pengajian Tinggi, Khaled Nordin yang bertanggungjawab terhadap mahasiswa itu berkata mahasiswa jangan taggih simpati dengan serangan itu kerana mereka tidak disuruh berkhemah di situ. Ada pula pemimpin Umno menangkis dakwaan bahawa serangan itu didalangi oleh UMNO. Khairy Jamaludin, Shafuddin Abdullah dan Abd Rahman dari Sabah tidak bersetuju dengan serangan ini, walau pun mereka tidak juga bersetuju dengan tindakan mahasiswa itu berkhemah di situ.

Ada rasionalnya alasan KJ itu, tetapi jangan lupa dakwaan terhadap UMNO yang mendalangi serangan itu mungkin ada asasnya, atau setidak-tidaknya menimbulkan syak wasngka. Sebelum ini beberapa peristiwa ganas seperti ini telah berlaku terhadap siri ceramah PR, malah Nurul Izzah dan Anwar Ibrahim juga hampir dicenderakan. Peliknya, mereka ini tidak diambil tindakan oleh pihak polis walaupun laporan sudah dibuat. Maka kerana itu mereka berani bermaharajalela dan percaya akan terus dilindungi oleh para dalang ini, yang mungkin pemimpin besar UMNO atau negara. Syak wasangka inilah menguatkan andaian mereka bahawa Umno, malah polis seolah-olah melindungi perbuatan ganas kumpulan ini.

Polis mesti menyiasat kejadian ini dan dakwa mereka sekiranya ada bukti. Jangan siasat mereka yang ditangkjap saja, siasat juga siapa yang ada di belakang mereka. Kalau ada bukti juga tarik dalang ini ke muka pengadilan.

Nampaknya hari demi hari, tindakan pihak penguasa termasuk agensi penguatkuasanya menyerlahkan sikap double standard mereka. Oleh kerana itu perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April ini di Dataran Merdeka harus disambut sekian rakyat jelata sebagai simbol penentangan perbuatan zalim dan tidak adil dalam pilihan raya. Datanglah beramai-ramai, sendatkan Dataran Merdeka, tunjukkan bahawa kuasa rakyat mengatasi kuasa elit bangsawan. Kalau lebih daripada 500,000 yang hadir tentu UBN rasa kecut dan akan terus berhati-hati terhadap sebarang tindakan mereka.

Datang, jangan tak Datang. Kita penuhkan Dataran Merdeka pada 28 April ini.

No comments: