Wednesday 25 April 2012

Mari kita nyalakan Unggun Bersih di Dataran

Aku kira kerajaan persekutuan nampak benar tidak jujur menghadapi isu Bersih 3.0 yang akan mengadakan demonstrasi 'Duduk Bantah' di Dataran Merdeka pada Sabtu 28 April ini. Hishamuddin kata, Bersih tidak mengancam keselamatan dan kententeraman negara. Ketua polis pun macam menyokong kenyataan Menteri Dalam Negeri ini. Tiba-tiba Ketua Polis Brickfieldas pula berkata tidak membenarkan perhimpunan itu. DBKL pula tak benarkan Dataran Merdeka dijadikan tempat 'Duduk Bantah' ini. Apa semuanya ini?

Usaha berdolak-dalih ini akan menarik lebih ramai lagi orang ramai datang ke Dataran Merdeka untuk melihat apa akan terjadi di Dataran itu nanti. Dataran pun sudah dipagar. Datuk Bandat sudah beri amaran katanya Bersih akan menghadapi tindakan keras daripada DBKL kalau teruskan hasrat mereka. Wah! sejak bila Datuk Bandar sudah ambil alih peranan Ketua Polis Negara? Mampukah dewan bandaraya menghalang himpunan setengah juta manusia itu nanti? Silap-silap pagar-pagar itu akan roboh dirempuh oleh orang ramai.

Aku yang pada mulanya rasa tidak akan hadir pada hari tersebut kerana masalah kesihatan, tiba-tiba dengan pelbagai karenah pihak berkuasa ini kepingin mahu turut sama. Aku kira sudah sampai masanya kita nyalakan Unggun Bersih di Dataran Merdeka pada hari itu. Para penyair dan sasterawan beramai-ramai deklamasikan sajak pak Samad itu di Dataran Merdeka pada hari itu. Biar semarak bernyalanya unggun itu.

Cuma aku pelik persatuan-persatuan penulis tidak menyatakan pendirian mereka terhadap isu Bersih ini. Mana suara Gapena? Kemana suara Pena? Kalam ? dll. Jangan asyik lena duduk atas pagar, nanti pagar runtuh, tergedup jatuh patah pinggang. Mereka harus nyatakan pendirian, di mana mereka berdiri.

Tak apalah, biarkanlah persatuan penulis bermimpi dan berangan-angan di atas pagar. Yang lain-lain mesti datantg beramai-ramai di Dataran dan sama-sama kita nyalakan Unggun Bersih sebagai simbol kita inginkan kebersihan, bukan kekotoran! Wallahualam!

Datang pada 28 April ini, Dataran Merdeka terbuka luas pada kalian.

No comments: