Tuesday 13 April 2010

'Puisi Riong' Cemar Estetik Puisi

Puisi, seperti juga genre sastera yang lain mempunyai nilai estetik seninya tersendiri. Selain diksi dan ritma, puisi juga membawa pemikiran penciptanya. Puisi bukan sekadar susunan kata-kata, tetapi mempunyai nilai seni yang tinggi lagi puitis sifatnya. Justeru itu bukan semua orang boleh mencipta puisi dan bukan semua orang pula boleh dikategorikan sebagai penyair.

Penyair yang tulin serta jujur mencipta puisi mereka dengan penuh perasaan dan keindahan. Puisi yang baik bukan sekadar gelojak emosi, tetapi mempunyai pemikiran dalam hasil ciptaannya. Susunan diksinya serta ritma yang tepat dan indah disulam pula dengan mesej yang hendak disampaikan, menjadikan puisi suatu ciptaan yang tinggi nilai estetik seninya. Penciptaan puisi lahir dengan sendirinya, dari kemurnian sanubari yang luhur lagi tulus sifatnya. Puisi tidak lahir dari paksaan, kerana itu bukan puisi. Puisi juga bukan alat propaganda, bertujuan membodek atau memuji sesuatu puak.

Ambil contoh sahaja pantun-pantun ciptaan para seniman yang terdahulu. Betapa indah dan cantiknya susunan kata-kata yang mengandungi makna yang tersirat di sebalik yang tersurat. Sajak-sajak Sasterawan Negara Usman Awang satu lagi contoh yang baik. Di sebalik kata-kata puitisnya mengandungi sindiran tajam kepada masyarakatnya. Sajak-sajak beliau bukan sahaja indah, tetapi sangat sinis maksudnya kepada masyarakatnya.

Puisi harus dihidup dan disemarakkan. Puisi bukan milik penyair kerana ianya dicipta untuk masyarakatnya. Puisi dan sastera harus dibawa kepada masyarakatnya. Justeru usaha murni Kumpulan Berita Harian menghidupkan semula ‘Malam Puisi Riong,’ bertujuan untuk merakyatkan genre puisi kepada khalayak sangat-sangat dihargai. Para penyair serta sasterawan menyambut baik usaha murni ini. Berita Harian sebagai badan korporat yang terlibat secara langsung dalam kegiatan penulisan dan sastera mampunyi kemampuan untuk mengadakan persembahan seperti ini secara besar-besaran. Atas kemampuannya itulah, maka Malam Puisi Riong diadakan setiap bulan di setiap negeri.

Bermula di pejabat Berita Harian di Jalan Riong, Kuala Lumpur, ianya bertandang ke universiti-universiti yang berada di tanah air. Di Universiti Utara Malaysia (UUM), di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), di Universiti Teknologi Mara, Skudai dan pada 7 April lalu di Universiti Teknikal Malaysia, Melaka (UTeM).

Ini adalah satu usaha yang proaktif dan wajar apabila puisi dibawa kepada mahasiswa universiti. Umum telah maklum bahawa bidang sastera menghadapi zaman pudar di kalangan mahasiswa universiti. Ramai di antara mereka sudah hilang selera terhadap genre sastera ini. Ada di antara mereka tidak kenal pun siapa Sasaterawan Negara kita. Maka usaha BH mendedahkan mereka kepada dunia pemuisian adalah tepat sekali, lebih-lebih lagi di kalangan mahasiswa dalam aliran sains dan teknologi.

Akan tetapi sayangnya, usaha murni ini kerapkali dicemari dengan puisi-puisi yang entah apa-apa isinya. Ianya sekadar susunan kata-kata yang tidak punya nilai seni langsung, semata-mata bertujuan mengampu para pemimpin politik yang hadir. Tambah jelik lagi apabila orang politik juga turut sibuk mencipta dan mendeklamasikan pusi-puisi mereka, bukan mencantikkan tetapi menjelikan lagi suasana. Oleh kerana terlalu ramai yang ingin membaca sajak-sajak mereka, maka kerana itu atur caranya menjadi padat sehinggakan jam 12 tengah malam masih belum selesai acara itu. Program yang bertujuan menarik minat khalayak, akhirnya menimbulkan kebosanan pula. Maka sebab itu sebelum selesai acara, banyak kerusi sudah kosong di dalam Dewan Besar Utem.

Ini berlaku di Utem, Melaka baru-baru ini. Mengikut atur cara program itu sepatutnya selesai pada jam 10.30 malam, melalut-lalut pula melepasi tengah malam. Tidak mengapa kalau kesempatan itu diberikan kepada para mahasiswa mencipta dan menonjolkan diri di atas pentas, meskipun puisi mereka kurang bermutu. Program itu pun bertujuan menarik minat para mahasiswa supaya mendekati sastera. Maka peluang yang lebih seharusnya diberikan kepada mereka, bukan kepada pemimpin-pemimpin politik memonopolinya.

Sastera itu indah dan halus sifatnya. Kehalusan dan keindahan itu janganlah dicemari oleh mereka yang bukan pakar dalam bidang itu. Biarkan mereka yang ada kemahiran dan kepakaran tampil untuk mempamerkan betapa indah dan seninya setiap patah kata puisi yang mempunyai makna yang tersirat di sebalik yang tersurat.

Melaka tidak tandus dengan para penyair yang cantik dan indah puisi mereka. Nama-nama seperti Mokhtar Yassin, Aladin Mohamad, Aidid Abd. Rahman, Abd. Rani Embi, Ehsan Jamily, Osman Dol, Arbak Othman adalah di antara ramai para penyiar Melaka yang masih boleh diketengahkan. Malangnya pemilihan para penyair pada malam itu dimonopoli juga oleh sebuah persatuan penulis sahaja.

Apapun usaha murni ini harus diteruskan dengan sedikit perubahan penyampaian dan pendekatannya. Kita percaya bukan sedikit wang dibelanjakan oleh BH dan para sponsernya untuk menjayakan Majlis Baca Puisi Riong setiap bulan. Ada lebih baik kegiatan baca puisi ini dikurangkan menjadikan tiga bulan sekali, kerana majlis seperti ini memang ada dilakukan oleh persatuan-persatuan penulis negeri dan daerah. Pena mengadakannya setiap bulan. Di Melaka juga sudah dilakukan setiap bulan di Banda Hilir. PEN di Negeri Sembilan juga ada acara seperti ini. Persatuan Penulis Johor (PPJ) juga giat mengadakan acara baca puisi. Begitu juga yang lain-lain.

Lebihan baget itu dijadikan tabung untuk mengerakkan lagi bidang kesusasteraan supaya lebih bermakna lagi. BH seharusnya mewujudkan Hadiah atau Anugerah Sastera setiap tahun seperti apa yang dilakukan oleh Kumpulan Utusan. Peraduan menulis novel, misalnya. Ini akan lebih bermakna lagi supaya menjadi perangsang kepada para pengarang berlumba-lumba menghasilkan karya sastera yang lebih bermutu.

No comments: