Tuesday 12 April 2011

Pilihanraya Sarawak

Wah! aku dengar pilihan raya di Sarawak semakin sengit. BN tak senang tidur. PM, TPM dan semua menteri perseketuan berkampung di Sarawak. Sanggup masuk dan keluar hutan rimba, ziarah rumah panjang dan menabur pelbagai janji. Kata kawan aku yang berada di sana, semakin hari semakin senget.


Orang Sarawak sudah tak takut lagi menzahirkan pandangan mereka. Mereka ada pilihan sekarang, Pakatan Rakyat sudah bersedia menggangtikan PBB dan BN di Sarawak. Sarawak negeri kaya, tetapi yang kaya raya hanya pemimpinnya sahaja. Rakyat jelata di luar bandar masih papa kedana, duduk di rumah usang tanpa kemudahan asas yang sempurna.


Hebat orang Sarawak. Teruskan transformasi politik ini. Transformkan kepada realiti iaitu BN sudah tidak relevan lagi. Tukar, jangan tak tukar!


Yang tidak kurang hebat ialah kepimpinan PR. Khabarnya DSAI, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan Hj Hadi Awang mendapat sambutan daripada rakyat Sarawak. Setiak sesi ceramah PR khabarnya ribuan orang berani datang. Kalau dulu nak dapat 20 orang pun susah, sekarang sudah sampai 200-1,000 datang dengar ceramah PR. Ini yang merungsingkan BN dan PM. Kalau kalah di Sarawak, petanda PRU 13 juga ada kemungkinan rakyat akan tukar kerajaan. Sebab itu seluruh menteri berada di Sarawak bukan mahu tolong rakyat Sarawak, tetapi mahu tolong Taib Mahmud kekalkan kuasa. Kan bodoh tu! Rakyat Sarawak tak bodoh lagi la!


Mengikut berita terkini Malaysiakini, Taib Mahmud bilang dia akan letak jawatan beberapa tahun lagi!. Woo! bukan lepas pilihan raya, tetapi beberapa tahun lagi!. Bila tu? Sampai pilihan raya 5 tahun lagi lah! atau sampai mampus! Aku dah bilang, dia tidak akan letak jawatan kalau dia menang di kawasan dia. Jadi jangan beri dia menang.


Satu yang mengangumkan ialah DAP, PKR dan Pas sudah bertapak di Sarawak. Sekarang mereka sedang memperkukuhkan kedudukan mereka di bumi kenyalang itu. Umno tak ada di Sarawak. Taib Mahmud tak izinkan Umno berada di Sarawak. PBB dan gerombolannya hanya bergabung dengan BN secara tidak ada ikatan kuat. Ia hanya sefahaman. Kalau selepas Taib Mahmud, kepimpinan Sarawak tak mahu bergabung dengan BN dan berpaling kepada PR, Umno/BN di Semenanjung jilat kelawan.

No comments: