Saturday 9 July 2011

9 Julai 2011 - Hari Bersejarah Suara Rakyat

Hari ini 9 Julai 2011, jam di dinding pukul 9.30 pagi. Ayuh! Kita ramai-ramai menyuarakan hak kita sebagai rakyat di negara demokrasi untuk berhimpun secara aman dan bersuara secara sopan demi menegakkan demokarasi. Apa lagi kalau ianya menyentuh perihal penambahbaikan sistem pilihan raya yang bukan saja dilihat kotor tetapi mengotori sistem demokrasi yang kita amalkan. Aku sokong sertai perhimpunan ini bukan kerana apa, kerana Najib mungkir janji. Setelah Bersih bersedia menerima nasihat Agong untuk mengadakan dalam stadium dan Najib mengumunkan melalui tv dan media bersetuju membenarkan menggunakan stadium, tiba-tiba semuanya tidak menjadi kerana mungkir janjinya seorang pemimpin dan Perdana Menteri.

Kalau begini sikap seorang PM, haruskah rakyat sokong? Ini bukan pertama kali pembohongan dilakukan oleh beliau, malah banyak lagi sebelum ini. Hubaya! Hubaya! wahai rakyat, apakah pemimpin seperti ini harus dikekalkan sebagai pemimpin kita? Fikir-fikirkanlah!

Kita ramai-ramai berhimpun untuk membersihkan yang kotor. Aku kira itu tidak salah, walaupun polis kata itu salah. Suara Rakyat adalah suara keramat! Suara polis ialah suara politikus muflis!

Pastikan kita berhimpun secara aman. Jangan dilayan sebarang provokasi. Kotakan kata-kata kita. Jangan jadikan kita orang munafik seperti si anu yang mungkir janji!

No comments: