Saturday 16 July 2011

Padan Muka

Aku lihat dalam internet, Najib disambut oleh himpunan sokong Bersih 2.0 di London. Semua yang ambil bahagian memakai baju kuning Bersih yang ditakuti oleh Najib. Tambah memalukan lagi ketika Najib menghadap Queen Elizabath 11, Ratu itu memakai gaun berwarna kuning. Ada Menteri British juga memakai tali leher warna kuning.

Najib dan Rosmah buta warna kah? Tak fahamkah dengan simbol itu? Itu menyindir namanya! Walaupun diterima sebagai tetamu, nampaknya penerimaan itu dengan sindiran! Kata cucu aku, padan muka!

Esok Sabtu pertama selepas perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu. Esok hari kuning, ayuh! kita ramai-ramai memakai baju kuning esok. Aku juga akan memakai baju kuning esok, tetapi bukan baju kuning Bersih, kerana baju itu menjadi fobia kepada polis. Aku akan pakai baju kuning yang ada tulisan sambutan 50 tahun kemerdekaan dan juga ada tulisan Gapena.

Baju ini diberi secara percuma oleh Gapena sempena menyambut 50 tahun kemerdekaan negara. Aku pun tidak tahu kenapa Gapena memilih warna kuning waktu itu? Nak kata Gapena sokong Bersih, tak mungkin kerana Gapena tidak ada 'bola' dalam hal-hal seperti ini. Nak kata sokong Pak Samad, jauh panggang dari api, kerana setakat ini tak ada kenyataan pun daripada Gapena sama ada sokong Pak Samad atau tidak. Kalau tak sokong lebih baik berdiam diri sahaja daripada memberi kenyataan kerana yang jelas kenyataan itu nanti akan membodek kerajaan. Inilah yang dikatakan oleh mantan Mufti Perlis, Dr. Asri bahawa fahaman fedual masih pekat dan menebal mempengaruhi orang Melayu.

Entahlah! Apalah yang ada pada Melayu lagi? Melayu sudah hilang didunia, kata Khalid Salleh. Siapa yang hilangkan Melayu dari dunia ini, jelas bukan DAP, bukan Pas, bukan PKR, bukan PRM. Tentu anda tahu siapa? tak lain ialah puak-puak gerombolan!

Bacalah buku Khalid Salleh yang tajuknya. 'Melayu sudah Hilang di Dunia.'

No comments: