Saturday 9 July 2011

Himpunan Bersih dan himpunan Pemuda Umno

Himpunan Bersih sudah selesai secara aman petang tadi. seperti dijanjikan oleh penganjurnya bahawa himpunan akan diadakan dengan aman, ianya benar-benar sudah dibuktikan. Tidak ada kekecohan, tidak ada harta dimusnahkan, tidak ada pergaduhan antara kaum. Ini kerana perhimpunan ini ialah perhimpunan pelbagai kaum. Malah etnik dari Sarawak juga dilaporkan turut sama dalam perhimpunan ini. Syabas!

Seperti biasa laporan bodoh dibuat oleh TV 3 yang mengatakan peniaga menanggung kerugian besar kerana terpaksa tutup kedai disebabkan perhimpunan ini. Tapi yang jelas dalam laporan TV 3 itu kelihatan yang suruh mereka tutup kedai ialah polis. Jelas polis memaksa mereka tutup kedai. Kalau kerugian berlaku, maka polislah puncanya.

Lagi satu laporan bodoh TV 3 mengatakan pengusaha bas ekspress juga menanggung kerugian kerana perhimpunan ini. Pengarang Berita TV 3 memang baghal, bagaimana bas-bas itu tak rugi kerana mereka tak dibenarkan masuk ke dalam pusat bandaraya Kuala Lumpur. Bodoh sangatlah depa ni! Kalau dah bodoh, jangan fikir orang ramai juga turut bangang mancam mereka.

Satu lagi yang menarik bahawa mengikut laporan media hanya kira-kira 500 orang pemuda Umno yang datang menyertai perhimpunan mereka. Jumlah ini tak dapat menyaingi jumlah pendemostran Bersih yang ditangkap polis, yang mengikut laporan media melebihi 1,500 orang. Kumpulan Perkasa kangsung tak kelihatan, yang ada seramai 20 orang saja di restoran Titiwanga menyaksikan melalui tv. Kah! kah! kah! ketawa Tukar Tiub dalam blognya.

Apa pun aku kira Bersih telah berjaya menyampaikan maksud dan hasratnya walau pun jumlah yang turut serta tidak seramai yang dijangkakan. Ini kerana polis telah siang-siang menghalang ramai lagi penyokong Bersih memasuki kawasan tunjuk perasaan. Termasuk aku, walau pun kepingin sangat nak turut serta, kerana mengakhiri kenduri kahwin di Kajang, aku tersekat hampir 4 jam dalam kesesakan. Jam 6 petang baru sampai di rumah. Sesal aku tak dapat turut sama.

Aku salahkan polis buat sekatan jalan raya kerana ianya benar-benar menyusahkkan orang ramai. Kalau tidak ada sekatan dan polis berkerjasama menjayakan perhimpunan aman itu, aku berani jamin tidak akan berlaku kesesakan dan kesusuahan kepada orang ramai.

Sekarang rakyat boleh berfikir dan menilai sendiri apakah masih mahu menyokong pemimpin negara yang bersikap kejam dan zalim. Malah Pengerusi Suhakam sendiri, badan yang diwujudkan oleh kerajaan mengatakan bahawa tindakan polis adalah melampaui batasan di negara yang mengamalkan sistem demokrasi. Salah satu yang berada dalam kategori ini ialah membenarkan rakyat berhimpun secara aman. Malah Pengerusi Suhakam juga memberi komen apabila diminta oleh media, bahawa negara memerlukan pemimpin yang lebih berwibawa dan lebih terbuka, tidak mengongkong fikiran rakyat.

Nah! fikir-fikirkanlah.

No comments: