Tuesday 6 September 2011

Kematian Noramfaizul dipolitikkan oleh gerombolan

Seperti saya katakan terdahulu, hari raya tahun ini mencatatkan banyak kematian. Ini tak termasuk kematian 'ops-sikap' yang kononnya mahu mengurangkan kematian. Menurut laporan media seramai lebih 250 orang telah mati dalam kecelakan jalan raya dalam tempoh ops-sikap berlangsung sehingga Isnin 5 Sept. Semakin bongkak kita mahu mengurangkan kematian (kematian adalah ketentuan Allah) semakin ramai pula yang mati. Kita boleh berusaha untuk mengurangkan kecuaian tetapi kita tidak mampu menghentikan kematian. Itu di luar kemampuan kita. Apabila kita mahu melawan takdir, Allah tunjukkan yang menentukan kematian bukan manusia. Kalau kita masih mahu mengatakan kita berkuasa mengurangkan kematian, saya khuatir sila-silap kita akan menjadi syirik dengan kenyataan sebegini. Tak percaya, tanyalah Dr. Asri?

Apa pun kita simpati dengan keluarga yang menempuh kematian ini. Lebih-lebih lagi sdra Noramfaizul, jurukamera Bernama yang mati terkena peluru sesat di Somalia. Itulah takdir namanya. Keluarga Allahyaraham perlu menerima khadak dan kadar ini dengan sabar dan reda.
Akan tetapi saya lihat kematian beliau ini cuba dipolitikkan oleh gerombolan dengan publicity yang berlebihan dan pemendekan cuti PM Najib yang sedang berlibur di Austaralia. Lebih terlampau lagi apabila Allaharaham disanjung sebagai 'wira'. Dalam kamus Dewan wira bererti 'pahlawan.' Manakala pahlawan pula mengikut Kamus yang sama bererti pejuang yang gagah, perwira, gagah berani.'

Kita tidak nafikan pemergian Allahyahraham ke Somalia adalah atas keberaniannya. Keberanian dalam aspek ini ialah berani menaggung risiko. Beliau bukan pergi berjuang untuk tanah air, tetapi pergi menunaikan tanggungjawabnya sebagai pekerja. Mungkin beliau diarahkan ke sana dan pergi dalam keadaan 'terpaksa.' Apakah wajar beliau dinobatkan sebagai seorang 'wira'? Inilah yang dikatakan oleh Tuan Ibrahim, yang berkuasa boleh memberi cop apa saja.

Kalaulah ditakdirkan kematian seprti itu berlaku ke atas wartawan Harakah, apakah Najib akan nobatkan sebegitu rupa? Apakah media yang dikawal oleh gerombolan akan memberikan liputan yang luas dan luar biasa sekali? Inilah mainan politik!

Sebagai contoh, pengorbanan Dr Jamilah, bekas presiden Mercy Malaysia dan seorang doktor lelaki tercedera terkena peluru dalam misi kemanusiaannya di Iraq, gerombolan tak ambil kisah pun. Begitu juga media yang dikawal oleh gerombolan, hanya membawa berita itu seperti berita biasa saja. Bukankah pengorbanan Dr. Jamilah dan rakan-rakannya dalam Mercy suatu yang harus dihargai dan dihormati? Beliau bukan saja bawa makanan, tetapi ubatan dan merawat mereka yang cedera dan sakit.

Malah sekarang, tugasan Mercy semacam diambil alih pula oleh Kelab Putra Malaysia yang di bawah pimpinan orang politik. Mercy seolah-olah tidak mendapat publicity dalam media gerombolan lagi. Kelab Putra Malaysia pula mendapat publicity berlebihan. Natijahnya, gerakan bantuan di Somalia dianggap sebagai 'kerja politik' untuk mendapatkan publicity dan 'political mileage' dan lebih bertujuan untuk kepentingan peribadi untuk dicalonkan dalam pilihan raya akan datang.

Najib pun tumpang sekaki, ambil kesempatan ini untuk menonjolkan popularitinya yang semakin menurun dengan menobatkan Allahyaraham sebagai 'wira' negara. Seperti biasa apabila tukang karut melaungkan, 'wira' maka anak buahnya juga akan mengulangi ungkapan yang sama. Najib memendekkan cutinya hanya kerana mahu menyambut kepulangan jenazah Allahyahraham di lapangan terbang Subang KL. Semuanya ini mendapat liputan yang luar biasa oleh media kongkongan gerombolan. Semuanya ini adalah agenda politik yang tersembunyi mahu mendapat sokongang rakyat yang semakin matang menilai arus politik gerombolan. Perkara yang sama juga berlaku apabila gerombolan berebut-rebut membawa pulang penuntut Malaysia di Mesir apabila negara itu dalam kemuncak huru hara kerana kebangkitan rakyatnya. Kepulangan mereka mendapat liputan luar biasa sekali oleh media gerombolan, malah Najib dan Rosmah sendiri turun menyambut kepulangan mereka di airport. Apa jadi selepas itu? Mereka dibiarkan saja, dan gerombolan tidak bertanggungjawab menghantar mereka pulang semula ke Mesir untuk meneruskan pengajian mereka. Inlah yang dikatakan oleh MB Kedah, Ustaz Azizan, 'beruk naik nyiok.' Beruk kalau mahu disuruh naik petik buah nyior (kelapa) diberi makan pisang sebagai upah dulu. Selepas kelapa dipetik, buruk turun tak diberi upah pun. Yang mendapat upahnya nanti ialah tuan beruk itu.

Beginilah kisahnya orang politik. Hinggakan suatu kematian pun mahu dipolitikkan hanya untuk kepentinagan politik mereka. Ubaya-ubaya! dengan orang politik sedemikian rupa!

No comments: