Monday 18 June 2012

Jawatankuasa Baru IPM

Ikatan Persuratan Melayu (Melaka) Pada Ahad 17 Jun 2012 telah mengadakan Mesyaurat Agung Dwitahunannya di sebuah hotel di Air Keroh Melaka. Mesyuarat telah berjalan dengan lancar dan harmoni di mana peralihan pucuk pimpinan telah berlangsung dalam keadaan aman, tenteram dan sempurna.

Pada mesyuarat itu Ketua 1 IPM, cikgu Mokhtar Yasin telah berundur dengan sukarela setelah memimpin pertubuhan itu lebih 20 tahun lalu. Beliau dengan redanya pula mencadangkan supaya jawatan itu diambil alih oleh Ketua 2, Hj. Razali bin Endun. Cadangan beliau telah disokong sebulat suara oleh ahli yang hadir pada mesyuarat itu. Tiada pencalonan lain dikemukakan.

Cikgu Husin Embi telah dipilih semula sebagai Setiausaha 1 dengan sebulat suara walaupun beliau meminta supaya tidak dicalonkan semula kerana sudah 13 tahun memegang jawatan itu. Beliau akhirnya berkompromi dengan bersetuju memegang jawatan itu untuk sepenggal lagi ( 2 tahun). Beliau dibantu oleh seorang muka baru, Sharifah Aisiah Syed Mahazar sebagai Setiausaha 2. Manakala Ketua 2 disandang oleh Prof. Dr. Arbak Othman.

Mesyuarat juga dengan sebulat suara meluluskan cadangan pindaan kepada Perlembagaan IPM yang telah dirangka semenjak ditubuhkan iaitu pada tahun 1950. Pindaan itu sangat signifikan dan amat relevan pada era globalisasi dan menepati keperluan kontemporari. Ia juga sesuai dengan zaman yang semakin mencabar ini demi penambahbaikan serta memantapkan Persatuan seiring dengan perkembangan masa dan negara yang sedang menuju ke arah negara maju.

Pada pemilihan itu ramai muka baru telah dipilih untuk menganggotai Jawatankuasa bagi tempoh 2012/2014. Senarai penuh Jawatankuasa tersebut adalah seperti berikut.

Penasihat :        Hj. Mokhtar Yasin
Ketua 1    :        Hj. Razali Endun
Ketua 2    :        Prof. Dr. Arbak Othman
Setiausaha 1:      Hj. Husin Embi
Setiausaha 2:      Sharifah Aisiah Syed Mahazar
Bendahari   :      Hj. Othman Hj. Md Derus
Ahli Jawatankuasa:
                            Hj. Mokhtar Yasin
                            Hj. Abd. Razak Adam
                            Norhidayah Mohd Rasid
                            Hj. Shaharuddin Daud
                            Nurul Farehah Jaamad
                            Hj. Aladin Mohamad
                            Othman Hashim.

No comments: