Monday 19 July 2010

Ulasan Teater 'Uda dan Dara.'

Teater Muzika Uda dan Dara Tidak Menepati Aspirasi Usman Awang.


Semenjak awal lagi setelah dimaklumkan oleh Lyana Usman, anak SN Usman Awang bahawa dia akan cuba mempersembahkan semula drama pentas (teater) Muzika Uda dan Dara, keinginan untuk menonton teater ini semakin membara. Apabila dipentaskan mulai 10 – 20 Julai, saya diingatkan oleh beliau melalui sms tentang pementasan itu. Maka pada 14 Julai lalu saya pun melangkah masuk ke dalam Istana Budaya dengan harapan yang mengunung bahawa persembahan kali ini akan lebih baik daripada yang terdahulu.

Uda dan Dara merupakan drama terbaik Usman Awang. Ianya pernah dipentaskan pada 1972, dilakon dan diarahkan oleh Rahim Razali. Pada pementasan terbaru ini beliau juga bertindak sebagai pengarah, tetapi tidak memegang sebarang watak.

Drama muzika Uda dan Dara sebenarnya merupakan idea awal daripada sajak Usman Awang yang dihasilkan pada 1953 berjudul, ‘Gadis di Kuburan.’ Kisah yang sama diolah semula menjadi sebuah cerpen dengan tajuk yang sama. Pada tahun 1972, judul yang sama disesuaikan untuk persembahan drama TV dan kemudiannya menjadikannya sebuah drama pentas yang popular.

Usman Awang terkenal dengan puisi yang indah bahasanya. Dailog dalam dramanya lazimnya bersifat puitis. Bahasanya yang lembut, sopan tetapi sarat dengan sindiran lumrah dalam karya-karyanya. Sajak-sajaknya sentiasa segar, kukuh serta akrab dengan akar budi Melayu dan perikemanusiaan. Karya-karya beliau yang akrab itu sangat serasi dengan aspirasi rakyat terutama golongan marhean.

Karya-karya beliau mencerminkan perwatakannya. Meskipun Usman Awang lembah lembut orangnya tetapi tegas dalam prinsip perjuangannnya. Aspirasinya untuk menegakkan keadilan serta anti kepada kezaliman menjadi tunggak prinsip pengkaryaannya. Inilah latar perjuangan dan perwatakan beliau.

Sayangnya tidak terkesan segalanya ini di dalam teater muzika Uda dan Dara yang dipentaskan di Istana Budaya baru-baru ini. Jiwa dan ruh Usman Awang tidak terdapat dalam persembahan ini. Ianya tidak menepati aspirasi Usman Awang yang begitu murni dan luhur cita-citanya. Maka apa yang dipertontonkan bukanlah sebuah teater muzikal, akan tetapi sebuah opera muzik yang sarat dengan rentak tarian penuh dengan kebisingan yang membingitkan lubang telinga.

Jelas sekali Rahim Razali tidak mengekalkan skrip asal teater ini. Muzik asal ciptaan Basil Jayatikala yang klasik sifatnya digantikan dengan lagu-lagu berentak rancak ciptaan Hafis Askiak. Bagi saya muzik rentak ini tidak sesuai dengan jalan cerita dan jiwa Usman Awang sendiri. Ianya mungkin digemari oleh generasi sekarang, tetapi kehadirannya bukan sahaja mencacatkan teater ini tetapi turut menghakis aspirasi pengarang asalnya. Maka jadilah muzik dan tarian yang dipersembahkan itu persis yang terdapat di dalam filem-filem Hindustan. Sesekali terasa macam opera Cina pula.

Sepanjang pementasan selama 2 jam 30 minit itu dengan waktu rehat selama 15 minit, 90 peratus daripada persembahan tersebut didominasi oleh tarian dan muzik yang tidak relevan dengan naratif. Di nilai dari sudut bahasanya, ianya tidak seperti yang diharapkan. Nilai yang paling utama dalam teater ini ialah bahasanya. Bahasa Melayu menjadi begitu indah sekali di dalam teater ini. Ianya dirosakkan lagi dengan pengucapan dialog yang ditenggelami oleh bunyi muzik yang terlalu kuat.

Dari segi moral, ianya menyimpang jauh daripada adat dan akhlak masyarakat kampung. Amat jelik sekali melihat Uda dan Dara kerap berpelukan sehinggakan hidung bertemu hidung, sedangkan mereka bukan muhrim. Malah episod Dara berbaring di atas pentas dan ditindih oleh Uda di atasnya dalam adegan mimpi Dara bernikah dengan Uda amat memalukan.

Perlu apakah adegan ini dipaparkan di hadapan khalayak oleh Rahim Razali? Ianya bukan sahaja menyalahi adat resam Melayu tetapi melangkaui batas-batas agama. Tentu sekali yang dikutip oleh generasi muda ialah yang negatifnya, maka dengan demikian ianya semacam lesen yang menggalakkan mereka melakukan perbuatan sumbang dan menjolok mata itu tanpa segan silu di khalayak ramai. Akibatnya anak muda kita hilang perasaan malu dan melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak berakhlak seperti pergaulan bebas, seks rambang sehingga berlaku pembuangan anak di luar nikah. Apakah masyarakat seperti ini yang ingin kita bina?

Tidak ada cinta suci antara Uda dan Dara. Mereka berdua hanyut dalam percintaan nafsu nafsi yang sudah tentu bukan hasrat Usman Awang mencipta dua watak yang sedang dilamun cinta ini.

Dari konteks teater Islam, tidak ada secebis pun yang boleh dibanggakan dari sudut pandang ini. Teater ini tidak berunsur Islami, walaupun para pelakon wanitanya tidak mendedahkan sebahagian dada dan belakang mereka seperti sebuah teater muzikal sebelum ini. Namun demikian adalah menjadi tugasan kita, para seniman, karyawan, penulis skrip dan pengarah teater menerapkan unsur-unsur Islami di dalam teater, bertujuan untuk mendidik dan menjadikan teater sebagai pentas dakwah. Karya seni bukan sahaja dinilai dari aspek keseniannya, tetapi juga dinilai serta dibicarakan kesenian kebenarannya dari segi agama. Oleh yang demikian, asas pencarian kebenaran itu hendaklah berlandaskan pada agama.

Tidak menjadi masalah sekiranya skrip asal tidak mahu digunakan sepenuhnya. Akan tetapi apabila berlaku sebegini tentu sekali yang diharapkan ialah penambahbaikan kepada skrip asal itu. Sayangnya ini tidak berlaku. Rahim Razali telah tidak menggunakan kesempatan ini untuk menerapkan unsur mendidik dan berdakwah dalam teater ini.

Meskipun pada keseluruhannya lakonan pelakon-pelakonnya tidak mengecewakan, namun yang jelas pementasan ini gagal memapaparkan aspirasi Usman Awang. Jiwa dan ruh Usman Awang tidak ada dalam teater ini. Ianya telah dicacatkan oleh irama muzik yang terlalu rancak, tidak sentimental seperti jiwa dan perasaan Usman Awang. Sekiranya muzik asal ciptaan Basil Jayatikala dikekalkan, sentuhannya mungkin berbeza.

No comments: