Monday 7 March 2011

sayembara Novel Sejarah Johor

Aku baru pulang dari menghadiri bengkel penulisan novel sejarah anjuran Yayasan Warisan Johor di Hotel Puteri Resort, Air Keroh, Melaka. Seramai 34 orang hadir, ramai antaranya kaum wanita, masih muda dan belum pernah menulis. Ini kali ke-3 bengkel serupa ini diadakan untuk persediaan sayembara tersebut kali ke-4.

Cuma dua orang sahaja di antara yang hadir itu pernah menghasilkan novel dalam kalangan khalayak itu, antaranya aku (bukan nak membangga diri tetapi itu adalah realiti) dan Rahimah Muda. Justeru itu menimbulkan kebimbangan Penolong Pengarah Yayasan itu, Tuan Hj. Ismail Zam Zam yang khuatir penyertaannya nanti tidak seperti yang diharapkan.

Maka dengan yang demikian, beliau mencadangkan supaya Yayasan itu mengajurkan peraduan menulis cerpen panjang sekitar 2,500 ke 5,000 perkataan tentang sejarah Johor, khusus untuk mereka yang baru cuba menulis sebagai satu galakan. Lalu bagi penulis-penulis yang sudah biasa menulis novel dan pernah menyertai bengkel berkenaan beliau menyarankan supaya diadakan suatu dialog antara mereka dengan Yayasan bagi mencari penyelesaian kemelut kekurangan minat penulis menulis genre novel sejarah ini. Aku rasa ini satu cadangan yang praktikal dan boleh disegerakan tindakannya.

Hadiah yang disedikan agak lumayan, Hadiah pertama: RM 35,000, kedua RM 25,000 dan ketiga RM 15,000. Mankala 5 hadiah saguhati disediakan sebanyak RM 5,000 setiap satu. Aku cadangkan supaya dinaikkan hadiah kedua, ketiga dan saguhati kerana untuk menulis novel sejarah ianya memerlukan masa, wang ringgit dan kesabaran untuk membuat kajian. Namun mereka tidak memberikan jawapan pasti, kerana mungkin mereka tidak punya kuasa untuk mengambil keputusan dalam hal seperti ini, kecuali kerajaan negeri Johor. Apa pun harap-harap mereka panjangkan cadangan ini kepada pihak atasan kerajaan negeri Johor.

Ayuh, para penulis yang mempunyai bakat menulis novel, mari kita sama-sama ramaikan dan menyertai peraduan ini. Manalah tahu ada antara kita akan menjadi juara. Tahun lepas Rahumah Muda berjaya menggodol hadiah pertama, kedua pengarang dari Riau, ketiga WB Rendera. Manakala Aku, Kassim Mahmud, Talib Latif dan Rahimah Muda dapat hadiah Saguhati. Syukurlah juga terpilih! Mari kekawan, jangan lepaskan peluang ini.

No comments: