Monday 14 March 2011

'Ultraman' Superhero Jepun ditelan Tsunami

Langkaran kartun dalam Berita Minggu baru-baru ini telah mendapat bantahan para twitter dan blogger di negara ini, kononnya kartun itu menghina rakyat Jepun yang sedang menghadapi musibah gempa bumi dan tsunami. Kartun itu menggambarkan ultraman lari lintang pukang daripada ditelan ombak tsunami. Aku naik pelek juga, yang bantah rakyat Malaysia bukan rakyat Jepun. BH terus mohon maaf pula.

Kalau dilihat dari sudut dan aspek lain, pelukis kartun itu cuba memaparkan bahawa superhero seperti ultraman pun tidak ada kuasa untuk melawan kekuasan Allah. Gempa bumi dan tsunami bukan sahaja musibah dan malapetaka tetapi ianya menunjukkan betapa Allah berkuasa di atas segala-galanya. Manusia tidak bisa mengatasi kuasa Allah, kalau boleh dengan teknologi canggih pengesan gempa bumi yang dicipta manusia masih tidak dapat memberi amaran awal akan kejadian gempa bumi dan tsunami itu. Itulah kelemahan manusia.

Maka kartun itu hendaklah dilihat dari perspektif positif iaitu dari sudut agama, tauhid dan ketaqwaan. Kalau dilihat dari sudut menghina, apa saja boleh dianggap menghina seperti perkataan 'paria' dalam novel interlok. Wallahualam!

No comments: