Friday 18 November 2011

Bahasa Menunjukkan Bangsa

Aku tertarik dengan ucapan perasmian Sukan SEA (SEA Games) oleh Presiden Indonesia Sosilo (SBY) yang berlangsung di Palembang dan Jakarta serta perasmian Persidangan Menteri-Menteri Asean di Bali, Indonesia. Apa yang sangat-sangat menarik ialah ucapan perasmian kedua-dua majlis itu adalah di dalam bahasa Indonesia-Melayu.

Presiden Sosilo telah menunjukkan betapa bahasa sesebuah negara itu harus diutamakan dalam apa-apa majlis rasmi negara tidak kira bersifat tempatan ataupun antarabangsa. Kedua-dua majlis itu dihadiri oleh para tertamu kehormat daripada negara-negara luar, terutama Persidangan Menteri-Menteri Asean yang dihadiri oleh ramai pemimpin negara Asean. Kalau dikira dengan jari hanya tiga negara Asean sahaja yang bisa mengerti bahasa Indonesia-Melayu iaitu Indonesia, Malaysia dan Brunei, tetapi jumlah pemakai dan penunturnya terbesar di Asean iaitu dalam lingkungan 450 juta manusia.

Kebanyakan negara-negara Asean yang lain tidak mengerti bahasa itu. Akan tetapi Predisen Sosilo tetap menggunakan bahasa Indonesia dengan menyediakan 'ear-phone' untuk mendengar terjemahannya. Aku tabik pada bapak Presiden yang mengangkat bahasanya ke tahap persidangan antarabangsa. Sybas bapak Presiden. Tidak seperti pemimpin-pemipin negara kita yang lebih orang putih daripada orang putih. Di hadapan khalayak yang seorang dua bukan Melayu, mereka masih mahu menggunakan bahasa Inggeris! Poooh! Lah! Mana jati diri kamu?

Cuba lihat negara-negara Kesatuan Eropah, pemimpin-pemimpin negara Kesatuan ini tidak pernah menggunakan bahasa Inggeris dalam majlis perasmian atau forum Kesatuan Eropah. Masing-masing bangga menggunakan bahasa masing-masing seperti Chancellor German, Presidean Peranchis, Italy, Greece, Sepanyal dan sebagainya. Mereka tetap menggunakan bahasa masing-masing dalam acara-acara rasmi Kesatuan itu. Mereka sebenarnya punya jati diri dan menggambarkan bahasa menunjukkan bangsa.

Kita harap pemimpin-pemimpin negara itu balik ke pangkal jalan. Pada majlis-majlis rasmi kerajaan baik berbentuk tempatan dan antarabangsa, gunakanlah bahasa Melayu iaitu bahasa Kebangsaan Negara mengikut Perlembagaan. Sediakan penterjemah, tak mengapa belanja lebih sedikit. Kalau banyak wang rakyat tiris diguna dan dilaburkan pada perkara yang tidak menguntungkan rakyat, lebih baik dibelanjakan untuk ini, sekurang-kurangnya secara langsung atau tidak langsung akan mencetus minat para pelawat daripada luar negara mempelajari bahasa kebangsaan kita. Fenomena sekarang, bagi pelancong luar negara yang ingin ke Malaysia tak payah pun tahu sepatah pun bahasa Melayu, sekadar bahasa Inggeri sahaja. Malah pekerja luar negara yang datang berkerja di sini pun tidak disyaratkan supaya belajar bahasa Melayu terlebih dahulu.

Malu! Malu! jadi anak Malaysia macam ini. Tukar! Tukar! Jangan tak Tukar!

No comments: