Wednesday 30 November 2011

Muslihat di sebalik RUU himpun

Aku tertarik dengan pandangan YB Dr. Mohd Hatta Ramli yang musykil dan ragu terhadap usaha kerajaan BN/Umno tergesa-gesa meluluskan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman di parlimen tanpa mahu mendengar suara-suara golongan peguam dan orang ramai. Ada sesuatu yang tersirat atau strategi tersembunyi di sebalik tergesa-gesanya RRU ini diluluskan.

Aku dapat melihat, dari tanggapan sudut politik BN/UMNO bahawa RRU ini amat penting kepada survival mereka untuk terus berkuasa. Mereka mungkin tidak yakin akan memenangi PRU 13 ini, maka dengan yang demikian cuba mencetuskan huru hara sebelum peralihan kuasa berlaku. Maka dengan hal yang demikian BN/UMNO yang masih memegang kuasa (walaupun kuasa semantara) akan mengisytiarkan darurat, maka dengan itu PR tidak akan dapat memegang kuasa.

Ini diyakini dengan kenyataan-kenyataan PM Najib secara terbuka yang akan mempertahankan Putrajaya dengan apa cara sekalipun, sehingga tetesan darah yang terakhir. Dalam ucapan pada Persidangan Umno baru-baru ini, Najib juga mengatakan bahawa PRU 13 adalah pilihan raya yang luar biasa, maka kerana itu ahli-ahli Umno mesti membuat pendekatan luar biasa. Apakah yang luar biasa itu?

Cetusan perkauman ditiup kuat oleh Umno melalui kepimpinannya seperti TPM Muhyiddin Yassin, Ketua Penerangan Ahmad Mazlan yang meniupkan semangat perkauman Melayu yang melampau. Mereka seolah-olah mahu mencetuskan huru hara kalau Umno/BN kalah! Ini diyakini dengan kenyataan-kenyataan yang bersifat perkauman yang melampau.

Oleh itu hubaya! hubaya! kalau Pas atau PR mahu adakan Perhimpunan Bersih 3.0 atau yang seumpama dengannya. Jangan terperanjat kesempatan ini akan digunakan untuk mengaitkan RRU yang baru dululuskan parlimen serta mengistiyarkan dahrurat. Kalau ini berlaku, PRU 13 tidak akan diadakan kerana dahrurat, maka mereka akan kekal berkuasa.

Walahualam! andaian aku ini mungkin betul atau tersasar? Akan tetapi sekurang-kurangnya menjadi renungan kepada semua pihak terutama PR.

No comments: