Saturday 5 November 2011

Seksualiti Merdeka

Aku pun heran macam mana konco-konco liberalisme ini berjaya mengadakan persidangan yang dinamakan, 'Seksualiti Merdeka' sejak 2008, dapat diadakan di negara ini tanpa dikesan oleh pihak berkuasa. Lama tu, tahun ini bermula sejak 1 Nov - 13 Nov ? Wow! Polis, kementerian pembangunan wanita, kementerian dalam negeri, kementerian luar, yang paling utama jabatan agama Islam pun tak tahu benda ini berlaku. Mungkin mereka sibuk nak menangkap Bob Lokman, kut?

Macam mana Majlis Peguam, Suaram dan Ambiga boleh turut sama terlibat, pun membingungkan. Walaupun setiap individu mempunyai haknya untuk menyatakan sesuatu, pendirian atau pandangan mereka, namun aku bersetuju dengan TG Nik Aziz bahawa tiada kebebasan mutlak di dunia ini. Semua insan tertakluk kepada sensiviti serta menghormati hak orang lain.

Pendirian PAS jelas dan nyata, bahawa parti itu hanya menyokong mana-mana pihak yang perjuangkan kebenaran dan keadilan. Dalam konteks Bersih 2, apa yang diperjuangkan oleh Ambiga itu disokong oleh Pasdan PR, bukan menyokong Ambiga sebagai individu. Ambiga mungkin mempunyai pandangan lain yang tidak selari dengan perjuangan Pas atau orang lain, seperti Seksualiti Merdeka ini, maka itu haknya untuk berbuat demikan dan hak Pas serta orang lain juga menyatakan pendirian tidak menyokongnya.

Aku fikir lebih baiklah Ambiga menarik diri daripada menyokong apatah lagi mahu merasmikan persidangan itu pada 9 Nov. ini. Pertamanya persidangan ini bukan saja sudah menjadi kontrovesi tetapi menyentuh sensiviti agama Islam, malah ianya mula dipolitikkan oleh sesetengah pihak. Apa lagi apabila perjuangan Bersih 2 pimpinan Ambiga mendapat sokongan daripada Pakatan Rakyat. Ambiga menjadi modal kepada Umno/BN, Perkasa dll untuk bukan saja memperlekeh dirinya secara individu, tetapi juga mengaitkan sokongan PR dan yang lain-lain dalam perjuangan memimpin Bersih 2.

Kalau beliau menarik diri, bukan saja akan terus dihormati oleh penyokong PR, malah mugkin oleh Perkasa dan penganut Islam yang lain. Ambiga harus memikirkan sokongan majoriti daripada golongan minoriti yang mahu diperjuangkan oleh juak-juak ini. Ini tidak bererti hak dan suara minoriti tidak harus diambil kira, tetapi ianya harus pada medan yang lain yang lebih bersih, harmoni dan sempurna sifatnya. Sebagai pemimpin Bersih, Ambiga harus bersih dalam segala hal termasuk dalam penglibatannya dalam hal-hal sosial dan kemasyarakatan.

Terpulang kepada Ambiga menentukan pendiriannya. Aku juga penyokong kuat Ambiga dalam memerjuangkan penambahbaikan sistem pilihan raya melalui Bersih 2. Tetapi dalam hal ini, aku juga tidak menyokongnya, seperti juga Nik Aziz yang tidak menyokong tindakan Ambiga itu! Ada perbezaan antara Bersih 2 dengan Seksualiti Merdeka ini. Wallahualam!

No comments: