Wednesday 23 November 2011

Rakyat Malaysia ditipu lagi dengan satu lagi Rang Undang-Undang Menyekat

Mengikut laporan media, semalam di Parlimen, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dato' Nazri Azizi telah membentangkan buat bacaan pertama Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 yang kononnya bagi menggantikan Akta ISA. Membaca sepintas lalu isi kandungan rang undang-undang ini ianya tidak menepati nama rang undang-undang itu sendiri, sebaliknya menyekat perhimpunan aman. Ianya lebih teruk dari Isa. Sekatannya amat jelas, malah melanggar Perkara 10 Perlembagaan Negara. Dendanya pun berlipat kali ganda daripada yang sedia ada.

Jelas sekali BN/UMNO yang dipimpin oleh PM Najib bercakap BOHONG! Dia cuba tipu rakyat. Dia tidak mengotakan janjinya untuk memberi sedikit kebebasan kepada rakyat berhimpun. Walaupun aku setuju setiap perhimpunan harus diawasi, akan tetapi tidaklah memberikan kuasa yang amat luas kepada Polis dan Menteri. Ini sudah ada petanda diktatorship dalam kerajaan kita. BN/UMNO mahu menyekat rakyat berhimpun secara aman.

Aku kira rakyat mesti nyatakan pendirian mereka menentang Rang Undang-Undang yang lebih zalim daripada ISA ini. Ahli parlimen PR termasuk BN/UMNO yang rasional pemikiran mereka seperti Dato' Shaifuddin Abdullah, Khairy Jamaluddin harus menentang rang undang-undang ini. Para peguam, termasuk Bar Council harus menyuarakan penentangan ini. NGO-NGO termasuk Perkasa mesti menentang kerana Perkasa kerap kali mengadakan perhimpunan. Ayuh kita sama-sama menentang, tak kira parti mana anda sokong.

Najib kelihatan sudah tidak ada kuasa sebagai PM lagi. Sepupunya, Menteri Dalam Negeri lebih berkuasa daripada beliau. PM mesti bangkit dan tunaikan janji. Jangan jadikan janji sebagai budaya flip-flop aja. Rakyat tidak percaya dengan menteri yang tidak tunaikan janji. Kalau diteruskan juga, mungkin ini petanda BN/Umno akan lebih cepat berkubur.

Tukar! Jangan tak Tukar! Mana tahu yang ditukar akan lebih baik lagi!

No comments: