Thursday 22 December 2011

Ayuh! Kita Ke Sg. Tengi Esok!

Ayuh, esok ada perhimpunan para seniman dan budayawan di Sg. Tengi, Ulu Selangor. Tujuannya ialah untuk mendapatkan penjelasan daripada peneroka Felda yang menghadapi 'runtuhan durian runtuh' tidak berapa lama lagi, apabila Syarikat Felda akan di senaraikan dalam bursa saham Malaysia. Para seniman, bukan nakkan durian runtuh itu, tetapi nak tahu benarkan durian runtuh seperti yang dijanjikan oleh kepimpinan negara ini akan menjadi kenyataan, dan tidak merugikan warga Felda.

Apa yang dikhuatiri oleh para Seniman dan budayawan, takut nanti dengar 'guruh di langit, air tempayan ditumpahkan'. Kisah warga Felda di Sg. Buaya Selangor, dan sebuah lagi di N. Sembilan cukup menjadi pengajaran kepada kita terutama warga Felda. Apa sudah jadi dengan jutawaan segera Felda ini sekarang? Sesetengah mereka sudah bengkrap dan ada yang hilang tanah di Felda dan kehidupan mereka tidak tentu hala. Inilah akibatnya apabila termakan gula-gula kepimpinan politik negara yang bukan memikirkan kepentingan rakyat tetapi kepentingan saku mereka. Apakah warga Felda seluruh negara tidak menjadikan peristiwa ini sebagai iktibar?

Khabarnya Samad Said, Siti Zainon Ismail, Hishamuddin Rais, Rahmad Haron dan Wan Ahmad Wan Ismail dari Terengganu pun akan datang meramaikan. Wak Ibrahim Ghaffar dan wak Saring khabarnya sudah menempa chalets di sana. Bermacam-macam aktiviti akan diadakan sepanjang hari, dari acara melukis untuk kanak-kanak yang akan dibimbing oleh sdra Yeoh dan Siti Zainon, hingga acara lagu puisi dan baca sajak pada sebelah malamnya. Pendeknya para seniman dan budayawan akan berkampung di situ.

Ayuh! kita ramai-ramai pergi ke sana esok!

No comments: