Saturday 28 May 2011

Majlis Penyampaian Hadiah Sayembara Menulis Cerpen & Sajak Anjuran IPM dan DBPWS

Alahamdulillah, Majlis Penyampaian hadiah sayembara menulis cerpen dan sajak anjuran Ikatan Persuratan Melayu (IPM) dan Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Selatan (DBPWS) telah selamat disempurnakan pada 26 hb Mei yang lalu. Pada majlis yang sama sebuah buku 'Antologi Cerpen dan Sajak' terbitan IPM turut dilancarkan. YAB Ketua Menteri Melaka telah menyempurnakan penyampaian hadiah kepada 16 orang pemenang dan sekaligus melancarkan antologi berkenaan. Seramai 350 orang hadir menyaksikan upacara tersebut yang berlangsung di Dewan Besar, Perpustakaan Awam Negeri Melaka, Bukit Baharu, Melaka.




Hasil sayembara, IPM telah berjaya mencungkil ramai bakat baru terdiri daripada golongan muda. Sebenarnya kepimpinan IPM amat gusar apabila memikirkan tidak ramai penulis muda yang muncul di Melaka dalam media, sebagai kesinambungan kepada penulis-penulis veteran. Alahamdulillah, berkat usaha dan insiatif IPM, rupa-rupanya ramai anak Melaka yang berpontesi besar menjadi pengarang yang tersohor suatu hari nanti.




Walaupun pemenang utama Cerpen dan Sajak dibolot oleh penulis veteran, namun kemunculan golongan muda (pelajar sekolah) yang memenangi hadiah-hadiah yang disediakan amatlah membanggakan. Kita amat berbangga dengan kemenangan adik Nur Natasha bte Sain, pelajar Tingkatan 3 Sekolah Berasrama Penuh, Selandar, yang memenangi hadiah ketiga kategori cerpen berjudul, 'Ayun.' Menurut Natasaha, sebelum ini dia pernah memenangi beberapa peraduan menulis cerpen.




Begitu juga dengan Nur Shafinas bte Hamzah, pelajar Tingkatan 5 Sekolah Kluster SMK Ghaffar baba, Masjid tanah memenangi hadiah sagu hati kategori sajak yang diberi judul, 'Kibaran Darah.' Seorang lagi pelajar lelaki memenangi hadiah sagu hati kategori sajak.




Alina Idris walaupun namanya belum begitu terserlah dalam dunia penulisan kreatif, akan tetapi dia sudah pernah menulis dan karya-karyanya pernah disiarkan dalam majalah Dewan Siswa dan Tunas Cipta, terbitan DBP. Alina memenangi hadiah kedua dan sagu hati kategori cerpen. Cerpennya bertajuk, 'Takdir di hening takbir,' memenangi hadiah kedua, manakala cerpennya, 'Choklat Untuk Mama,' memenangi hadiah sagu hati.




Sajak,'Tikar Mengkuang Nenek' memberi tuah kepada Ehsan Jamily kerana berjaya menggondol hadiah pertama kategori sajak. Sajak ini walaupun melankonik sifatnya, tetapi ianya berjaya memikat hati para peniali dengan keindahan bahasa dan diksi yang tepat dan murni. Manakala Jalil Alimon berjaya mendapat hadiah pertama kategori cerpen yang berjudul, 'Jangan Ambil Tahu.'




Amat menarik apabila pelancaran Antologi Cerpen dan Novel berjudul, 'Ombak dan Pantai,' dilancarkan oleh Ketua Menteri Melaka pada upacara itu. Antologi ini dihasilkan oleh 14 orang penulis IPM

No comments: