Monday 2 May 2011

Sumpah laknat

Aku sebenarnya malas nak terseret dalam kancah kotor para politkus yang amat menjijikkan. Mereka ni dah tak ada kerja lain, sanggup berbuat apa saja asalkan cita-cita mereka tercapai. Ini kisah sumpah laknat sudah jadi lumrah pula. Setakat ini yang aku tahu sudah tiga orang melakukan sumpah laknat ini. Mula-mula sekali Si Saiful di masjid Wilayah Persekutuan mengesahkan kononnya Anwar Ibrahimlah yang meliwatnya. Kedua PM kita Najib Tun Razak (tempatnya aku dah lupa) menafikan dia kenal dengan Altantuya. Dan yang terbaru Datuk Eskay (keturunan Siam, tak tahulah keturunan Islam atau Budhha) melakukan sumpah laknat di sebuah masijid di bandar baru Sentul, K. Lumpur. Eskay ditemani oleh Rahim Tamby Chik dan Suhib Lazim sebagai saksi utama sumpahan itu. Mereka berdua tak pula bersumpah, mewakilkan pada Eskay, kata mereka.




Aku malas nak ambil tahu sama ada sumpah mereka itu betul atau tidak dari sisi agama. Apa yang aku nak beritahu kepada kalian bahawa sumpah laknat ini yang dulu sangat-sangat ditakuti oleh penganut Islam, sekarang sudah jadi mainan pula. Kenapa ini berlaku? kerana penganut Islam sekarang kebanyakannya sudah tidak yakin dengan balasan Allah di dunia dan juga di akhirat. Lihatlah Saiful dan Najib, tak apa-apa pun. Ini akan menimbulkan satu feneomena baru, iaitu Allah tidak berkuasa. Ianya akan menjejaskan Aqidah umat Islam. Kepercayaan kepada Allah akan menimbulkan tanda tanya, malah akan terhakis.




Maka sebab itu mereka berani bersumpah laknat kerana Tuhan tidak akan turunkan laknat kepada mereka yang bersumpah. Jadi kerana itu mereka percaya mereka berkata benar walaupun mereka berbohong dan membuat fitnah. Begitulah keadaan yang berlaku muktahir ini. Sumpah laknat sudah menjadi satu permainan murahan.




Tapi mereka ini takkan percaya ditimpa laknat walaupun mereka menghadapi jiwa yang tidak tenteram, keluarga porak peranda, kekayaan semakin merosot, perniagaan jatuh bankerap, hutang bertimbun, di landa bencana alam seperti banjir, kemarau, gempa bumi, tsunami dan seumpamanya. Bagi mereka ini bukan musibah atau malapetaka tetapi kejadian alam. Mereka tidak pernah kaitkan kejadian itu sebenarnya adalah kehendak dan kekuasaan Allah. Sebab itu mereka tida takut bersumpah laknat. Sumpah mereka ini tidak semestinya menimpa mereka yang bersumpah sahaja, tetapi juga rakyat keseluruhannya, sama ada yang setuju atau tidak bersetuju dengan sumpah laknat mereka. Ini terbukti apabila Tunku Abd. Rahman dan Datuk Asri Muda yang bersumpah 'Quran' satu ketika dulu, tak lama selepas itu terjadi peristiwa berdarah 13 Mei 1969.




Kita tunggu dan lihat apa akan terjadi selepas ini. Cepat dan lambat saja Allah akan tunjukkan. Kita akan lihat sumpah akan memakan tuan atau tidak. Apakan sumpah akan menjadi sumpah-sumpah? Allah saja yang mengetahuinya.

No comments: