Tuesday 31 May 2011

Muktamar PAS ke-57

Hujung minggu ini, pada awal Jun 2011 akan berlangsung Muktamar PAS ke-57 di Taman Melewar. Aku mengucapkan selamat bersidang kepada perwakilan Pas dari seluruh negara yang hadir pada muktamar ini. Selamat bermuktamar, semoga perbahasan nanti dalam suasana harmoni, kritis dan membina.

Muktamar kali ini menyaksikan pertandingan banyak jawatan kepimpinan dalam Pas, kecuali jawatan Presiden dan Ketua Dewan Ulama. Ini satu perkembangan yang baik dalam sistem demokrasi yang turut diamalkan oleh Pas. Kita harapkan pertandingan dijalankan secara terhormat, bersih dan telus. Kepimpinan dilantik dalam kalangan mereka yang berkebolehan, berkalibar dan berpandangan jauh. Jangan amalkan rasuah, membeli undi demi untuk mendapatkan jawatan, macam sesetengah parti politik. Jangan ikut mereka yang bergelumang dengan kekotoran.

Buktikan bahawa kepimpinan Pas dipilih di kalangan yang terbaik antara yang baik, dan dipilih secara bersih tanpa amalan rasuah. Kita yakin, sebagai parti yang memperjuangkan syariah Islam, ahli dan kepimpinannya bukan sahaja kelihatan bersih, akan tetapi suci daripada amalan kotor dan tidak sihat. Pas mesti menunjukkan kelainan dalam pentadbiran, amalan dan pemilihan kepimpinannya.

Selamat bermuktamar, semoga cita-cita untuk menggapai Putrajaya akan kesampaian.

No comments: