Thursday 25 November 2010

DSAI dan pertuduhan Liwat 2

Aku sebenarnya malas nak bebibicara tentang politik. Akan tetapi kes DSAI menghadapi pertuduhan liwat 2 bukan isu politik semata-mata. Ianya bukan sahaja soal maruah Anwar, tetapi juga melibatkan proses kehakiman sama ada ianya kelihatan adil untuk berlaku adil. Dalam Islam keadilan hanya dapat ditegakkan apabila kebenaran dapat diserlahkan. Mahkamah bukan itu mencari salah, tetapi mencari kebenaran siapa yang berkata benar. Malangnya mahkamah di negara kita yang mengamalkan sekularisme di mana undang-undangnya dicipta manusia, inilah yang berlaku.

Tidak dapat dinafikan bahawa pengaruh dan unsur politik berada di sebalik agensi-agensi kerajaan yang sedang mengenadalikan kes itu. Meneliti laporan media tentang perbicaraan DSAI di mahkamah amat menjelikkan. Manusia bodoh sekalipun akan merasakan bahawa DSAI tidak diberi peluang untuk membela diri secukup dan seadil-adilnya.

Kita juga jadi pelik kenapa mahkamah amat sukar memberi kebenaran supaya dokumen-dokumen yang melibatkan DSAI dalam pertuduhan itu tdak diberikan kepadanya. Banyak perkara termasuklah Nota para doktor di HKL, yang dirujuk dan dilihat pada perbicaraan itu, juga mahkamah tolak permohonan DSAI. Aku bukan mahu menyokong DSAI. Kalau benar-benar dia bersalah, dia patut menangung akibatnya. Tetapi benarkan dia melakukan? Persoalan inilah mahkamah seharusnya menjurus. Oleh itu segala dokumen yang ada kaitan dengan kes seharusnya dapat diases oleh tertuduh. Di samping itu kita tidak menafikan hak pendakwa atau orang yang menuduh. Kalau benar tuduhan itu, apa ditakut diserahkan kepada OKT supaya dia tahu apa sebenarnya pertuduhan itu sama ada benar atau palsu. Kalau ada kebenarannya, pihak pendakwa dan mahkamah tidak harus bimbang, kerana tugas mahkamah ialah mencari kebenaran dalam apa-apa kes sekalipun.

Aku tidak bermaksud mahu masuk campur prosiding atau keputusan mahkamah. Pada andaian aku mahkamah akan mendapati DSAI bersalah dan menjatuhkan hukuman penjara terhadapnya. Bagi aku, keputusan sudah ada, akan tetapi cuma mahu 'menjustifikasikan' sahaja keputusan itu, maka prosiding diadakan walaupun memakan belanja yang terlalu tinggi. Selepas DSAI dipenjaraakan, PRU 13 akan diumum dan diadakan. Ini hanya andaian, mungkin betul, mungkin salah.

Apapun aku amat kagum dengan semangat DSAI menghadapai dugaan demi dugaan dalam karier politiknya. Ini menunjukkan pengaruh DSAI dalam politik tanah air amat besar sekali. DSAI mencabar kedudukan pengamal politik terutama UMNO/BN. Kalau DSAI tidak ada pengaruh, apa peduli dengan dia dan Parti Keadilannya? Kalau DSAI tidak berpengaruh, aku yakin ujian getir seperti ini tidak akan berlaku. Calang-calang orang tentu tidak hilang semangat menghadapi segala ujian dan dugaan yang kelihatan memang sengaja diada-adakan.

Cuma aku nak nasihatkan sedikit kepada para Hakim dan pendakwa raya. Menurut Islam, orang yang pertama akan masuk neraka ialah para Hakim, sekiranya mereka berlaku zalim dalam penghakimaan mereka. Kadang-kadang balasan Tuhan sudah nampak di dunia ini, tak sempat pun mati. Sebagai contoh, beberapa orang yang terlibat dalam penghakiman sodomi 1 dulu menghadapi pelbagai 'keseksaan' dan 'kesusahan' sebelum mati. Ada yang hidup terseksa dan mati bertahun-tahun kemudian. Ada yang rasa bersalah dalam diri menjadikan kehidupan tidak tenteram. Ini bukan kerana DSAI ada mukjizat atau dianggap sebagai 'wali', akan tetapi kerana perbuatan sesetengah manusia yang bersekongkol dengan kezaliman. Kalau berlaku zalim kepada sesiapa sahaja, Allah akan membalasnya di dunia atau di akhirat.

Menjadi tugas kita bersama mencari kebenaran bagi menegakkan keadilan. Kebenaran adalah paksi dalam mencari keadilan. Semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua. Insyallah!

No comments: