Friday 5 November 2010

Pakatan Rakyat Kecundang PRK di Galas dan Batu Sapi

Wah! nampaknya 'ramalan' aku tak tepat. Aku 'ramal' (sebenarnya 'andai' kerana dalam Islam, manusia dilarang membuat ramalan). Aku telah membuat andaian bahawa Pas akan menang di Galas, ternyata silap. Di Batu Sapi memang aku andaikan BN menang kerana rakyat di Sabah macam rakyat di Semenanjung pada tahun 60-70an dulu. Dulu letakkan kepala lembu sebagai wakil BN pun, mereka akan undi kerana rakyat sudah ditanamkan dalam otak kepala mereka bahawa BN/UMNO aja yang boleh buat itu, buat ini.

Di Galas calon Umno dapat majoriti undi berganda daripada PRU 12 dulu. Majoriti 1,190 undi. OOO, hebat tu! Memang pun itu kubu kuat Umno, kerana musang-musang di dalam gua di sana memang sudah dijinakkan oleh Ku Li. Akan tetapi, musang-musang di galas sudah dapat dijinakkan oleh Pas pada PRU 12 yang lalu. Kenapa Pas tidak dapat mempertahankannya pada kali ini? Apakah musang-musang itu tidak dijaga dan diberi makan secukupnya oleh Pas? Nampaknya Umno/BN datang dengan pelbagai makanan, habuan dan pembangunan membikin musang-musang itu beralih semula kepada tuan lama mereka.

Kesimpulannya, materialiseme atau kebendaan masih lagi menjadi faktor utama menarik sokongan musang-musang dari dalam gua itu. Musang-musang ini tidak boleh disogokkan dengan idealisme kerana idealisme itu tidak boleh mengenyangkan. Apakah Pas perlu beralih kaedah untuk menumpukan kepada pendekatan materialisme daripada idealisme Islamnya?

Mat Sabu dah beri amaran, Pas atau PR kalau nak ganti Umno/BN jangan ikut cara mereka. Pas mesti kekalkan identiti dan entitinya. Jangan rasuah dan salah guna kuasa. Pas tidak harus bersikap haloba dan perlu beristiqamah dalam perjuangannya. Nabi Mohamad menempuh pelbagai halangan dan rintangan untuk menubuhkan sebuah negara Islam di Madinah.

Pas dan PR perlu berkerja keras untuk sampai kepada rakyat bawahan. Setakat ini pada pandangan aku ianya masih lemah dalam hal-hal ini. Kurang sekali jemaah Pas/PR berkunjung dan mengadakan dailog dengan penduduk di bawah pentadbiran mereka. Hasilnya rakyat masih kurang tahu dan faham kelebihan idealiseme Islam dengan bertuankan pembangunan dan kebendaan. Pas/PR perlu berkerja keras dari sekarang, kerana aku percaya Najib sudah merasa konfiden dengan kemenangan ini dan akan mengadakan PRU 13 pada tahun hadapan.

Malah aku lebih yakin PRU 13 akan diadakan sebaik-baik sahaja Anwar Ibrahim dijatuhi hukuman penjara dalam kes liwat ke-2 nya. Perbicaraannya dijangka selesai awal tahun depan. Keputusannya, apa pun hujah dan alasan pembela, Anwar akan tetap didapati bersalah oleh mahkamah. Segala petunjuk sudah jelas dengan pelbagai rintangan dan halangan bagi Anwar mendapatkan dokumen-dokumen sebagai persediaannya membela diri diperlekehkan.

Di Galas nyata sekali pengaruh Ku Li masih berbisa. Umno masih kukuh cengkamannya di Gua Musang. Apakah selepas ini Umno akan menghargai Ku Li dengan menawarkannya jawatan Menteri di Pusat? Kalau tidak ada tawaran, tentu sekali Ku Li merasakan beliau dipergunakan saja. Kita lihat perkembangannya nanti.

Itu di Batu Sapi YB barunya, nyonya Cina itu janda mediang YB lama, menurut khabarnya tak fasih berbahasa Melayu. Kalau betul, apa dah jadi ni? Apakah kefasihan berbahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan negara sudah tidak diperlukan sebagai YB? Hush! ini pun bahaya juga! DBP, Gapena dan badan bahasa yang lain, apa komen?

No comments: