Sunday 21 November 2010

Mengadaptasi Sejarah Dalam Karya Kreatif

Artikel ini telah disiarkan oleh Mingguan Malaysia pada hari ini Ahad 21 Nov 2010 dengan tajuk yang telah dipinda, 'Merentas dilema adaptasi sejarah.'


Mengadaptasi Sejarah Dalam Karya Kreatif

Kekeliruan mengadaptasi sejarah dalam karya kreatif kelihatan semacam semakin celaru, sama celarunya mencari konsep sastera Islam yang masih kabur definisinya. Minggu lepas Ku Seman menyentuh mauduk yang sama, iaitu pementasan teater Natrah yang diadaptasi dari buku sejarah hasil kajian dan tulisan Fatini Yaacob.

Sejujurnya saya belum menonton teater muzikal Natrah arahan Erma Fatimah. Namun apa yang dibangkitkan dalam tulisan Ku Seman memperlihatkan ada semacam konflik dalam memahami konsep sejarah dalam karya kreatif.

Pandangan Ku Seman menyatakan bahawa, “apabila sebuah sejarah dibawa dalam karya kreatif, ia bukan lagi sejarah. Sejarah tidak boleh dipentaskan.” Pandangan ini nyata tidak selari dengan pendapat Saleeh Rahmad, bahawa karya kreatif yang tidak mengekalkan fakta sejarah seperti nama tokoh, tempat dan tarikh tidak tergolong dalam kategori karya sejarah.

Menghasilkan karya kreatif berasaskan sejarah bukan suatu kerja mudah. Ianya lebih tertumpu kepada aspek sejarah. Penghasilan karya seperti ini memerlukan kepada penyelidikan dan pengetahuan yang luas tentang sejarah yang hendak dihasilkan.

Sejarah adalah fakta, mengandungi empat komponan iaitu peristiwa, pelaku, tempat dan waktu peristiwa itu benar-benar berlaku. Peristiwa itu pula mesti mempunyai kaitan dengan peristiwa lain yang penting. Ketepatan fakta juga merangkumi perincian budaya, dailek serta etos.

Di antara ciri-ciri konsep karya sejarah ialah karya itu mesti berlatarkan masa lampau sebagai asas sejarah. Plotnya harus ditunjangi peristiwa-peristiwa sejarah. Karya sejarah merakam peristiwa sejarah dengan cara yang kreatif, menggunakan daya imaginasi dan dibangunkan oleh struktur cereka bagi tujuan mengindahkan cerita serta menimbulkan kesan realiti dalam karya itu. Kebebasan imaginasi dibenarkan dalam cereka malah menjadi sifat cereka. Imaginasi tidak bermakna memberikan kebebasan sewenang-wenangnya kepada pengarang mengubah sejarah.

Menurut Ku Seman, pengarang kreatif cuma perlu membuat interpretasi terhadap sejarah. Pengarang berhak melihat daripada sudut pandangnya. Tepat atau tidak, itu soal lain. Hasilnya tidak boleh dianggap sebagai menafikan sejarah.

Setiap pengarang kreatif boleh melihat peristiwa sejarah dari pelbagai sudut. Ini terpulang kepada kekuatan daya kreativiti mereka. Dalam konteks teater Natrah, seperti disarankan oleh Ku Seman, Erma boleh melihat dari sudut Kadir Adabi, dari sudut pandang peguam yang membela mak Minah dan sebagainya. Namun menurut Saleeh, fakta sejarahnya mesti ada dan tepat. Malahan nama-nama watak sejarah tidak boleh diubah dalam karya kreatif yang berasaskan sejarah.

Bagi menepati serta memenuhi konsep karya sejarah, menurut Saleeh Rahmad 70% daripada aspek sejarah seharusnya mendominasi karya manakala 30% dari aspek estetika sastera.

Pandangan Saleeh tidak sealiran dengan Faisal Tehrani. Menurut Faisal, karya sejarah harus ditekankan pada intipati isi sejarah yang terpancar dalam komponan itu serta ideologi dan pengajaran daripada peristiwa sejarah itu. Meskipun komponan sejarah adalah tarikh, peristiwa, tempat dan tokoh, namun bagi Yusof Al-Qardawi itu tidak penting. Ianya sekadar sampingan dan sarung penampilan sahaja. Al-Quran sendiri menyogokkan peristiwa-peristiwa sejarah tanpa menyuguhkan tarikh, malah peristiwanya pun tidak diperinci.

Bagi Faisal, konsep karya sejarah seharusnya diberi takrifan sendiri. Tidak perlu ikut konsep barat. Faisal mengolongkan konsep ini sebagai ‘metodologi logik.’ Dalam Islam sudah terdapat ‘metodologi mithali.’ Justeru, kita jangan terpengaruh oleh skema karya sejarah ciptaan barat.

Walaupun kelihatan pendapat Ku Seman mirip pandangan Faisal Tehrani, akan tetapi beliau dengan jelas menyatakan, “sebuah karya kreatif yang mengadaptasi sejarah dan kelihatan sebagai buku sejarah adalah karya yang gagal.”

Maka pendapat ini sebenarnya bertepatan dengan pandangan Saleeh Rahmad. Karya kreatif tidak seharusnya kaku seperti buku sejarah. Terpulang kepada pengarangnya mengadun dan mengolah sejarah itu secara kreatif supaya ianya tidak kelihatan seperti dokumen sejarah yang akan membosankan pembaca atau penonton.

Saya tidak pasti kenapa Fatini ‘menyerang’ Erma Fatimah selaku pengarah dan penulis naskah teater muzikal Natrah. Mungkin ada fakta yang terpesong atau pun kurang tepat. Penulis buku sejarah, waimah penulis novel tidak boleh mengongkong daya kreativiti penulis skrip filem atau teater selagi intipatinya tidak lari daripada mesej yang hendak disampaikan. Namun demikian, ianya dianggap gagal mengadaptasikan sejarah kepada karya kreatif sekiranya kreativiti itu masih terpasung dalam helai-helaian sejarah. Erma tentu sekali mahukan kebebasan berkarya dan tidak mahu teater Natrah terpasung dalam gerigi sejarah.

Masih ramai yang keliru ketepatan konsep sejarah diadaptasi kepada karya kreatif, tidak kira genre novel, teater atau filem. Apakah konsep yang diketengahkan oleh Saleeh Rahmad perlu dipatuhi, ataupun pandangan Faisal Tahrani yang tidak mahu terikat pada fakta sejarah dalam berkarya, dijadikan panduan? Apapun ianya perlu kepada polemik yang sihat untuk mencari asas kepada konsep penulisan karya kreatif berasaskan sejarah.

No comments: