Friday 19 November 2010

Sayonara Zaid

Aku baca blog Azizi Hj. Abdullah tadi. Wah! dia hentam cukup-cukup Zaid Ibrahim. Macam dapat bola tanggung. Dia tanam 'smash' nya macam pukul lalat hingga mampus.

Kata Azizi bukan dia seorang yang meluat dengan perangai Zaid, tetapi ramai lagi. Salah seorang daripada yang ramai itu ialah Aku. Sejujurnya, semenjak Zaid menganggotai PKR aku tidak berapa setuju kerana aku lihat tidak ada kejujuran dalam dirinya. Aku sudah mengambil tanggapan bahawa PKR akan menghadapi masalah dengan insan ini.

Rentetan peristiwa dan liputan media perdana terutama TV 3 memberi ruang seluas-luasnya kepada beliau memprokperandakan PKR menjadikan Zaid seolah-olah seperti kanak-kanak diberi gula-gula untuk mencurahkan segala rahsia ibu, bapa dan keluarganya. Umum boleh menilai mutu hujahan beliau di dalam media.

Kita akur sifat manusia adalah tidak sempurna. Sesebuah parti politik juga ada kekurangannya kerana ianya dikendalikan oleh manusia. Aku percaya tentu sekali PKR sudah menyediakan saluran untuk meluahkan segala permasalahan di dalam parti. Kalau tidak ada, PKR kena buat saluran itu. Kalau sudah ada segala aduan dan rintihan ahli hendaklah disiasat, dikaji dan diperbetulkan semula. Kalau ianya masih dibiarkan tanpa tindakan, maka akan tercetuslah 'pemberontakan' di dalam parti. Apapun kita harapka ianya akan ditangani dengan bijaksana oleh kepimpinan PKR.

Sikap Anwar dan Wan Azizah yang tidak terlalu melayan kerenah sumbang Zaid harus dipuji. Ianya memperlihatkan tiada campur tangan pihak atasan parti. Kalau Zaid mahu berundur, biarkan, jangan dipujuk dia. Biarkan dia terjun dengan labu-labunya.

Namun demikian, PKR mesti memperbetulkan segala kepincangan di dalam parti. Mesti bersikap telus, ikhlas dan jujur. Sekirnya sudah disepakati mahu memilih pemimpin secara terus dari akar umbi ianya harus dilaksanakan dengan jujur dan telus. PKR harus menyediakan mekanisme yang sempurna supaya tidak berlaku sebarang penyelewengan, penipuan dan salah guna kuasa.

Kalau Zaid mahu berundur, seperti saranan Azizi kita ucapkan sayonara kepada beliau.

No comments: