Saturday 30 January 2010

Isu, 'Ekspres Pelesit.'

Tadi malam saya diundang menjadi panel dalam program ISU terbitan RTM 1, jam 10 - 11 malam. Saya mewakili Persatuan Pengusha Bas SeMalaysia, digandingkan dengan Timbalan Ketua Trafik Bukit Aman, Tuan Fuad Abd. Latiff.


Tajuk Isu itupun kurang selesa kerana bertajuk, 'Ekspres Pelesit'. Ungkapan itu mungkin diambil terus daripada laporan sebuah akhbar harian yang membuat pendedahan terhadap sikap para pemandu bas ekspres yang dianggap mereka bagaikan 'pelesit.' Pelesit umumnya digambarkan sebagai perkara yang negatif. Pelesit ialah sejenis belalang kecil yang menghisap darah. Jadi saya kira kurang sesuai digunakan perkataan itu untuk pemandu-pemandu bas ekspres yang seolah-olah melihat kepada yang negatif sahaja. Syukur, perbincangan berjalan lancar dan sempurna dikendalikan oleh pengacara yang manis Wan Saharani. Lagipun pihak polis tidak 'belasah' kami, sebaliknya melihatkan keprihatinan pihak polis terhadap masalah pengusaha dan pemandu.


Secara peribadi, saya tidak menafikan bahawa ada segolongan pemandu bas ekspres yang kaki pecut bagaikan 'pelesit' gamaknya. Seperti kata Datuk Sulah, Ketua Pengarah JPJ, kita tidak semestinya memfokuskan satu aspek sahaja iaitu 'pemandu' kerana ada aspek-aspek lain yang menyumbang kepada masalah itu.


Aspek jalan raya, peralatan keselamatan sepanjang jalan raya, gaji rendah, bayaran trip, payahnya mendapat pemandu dan aspek penguatkuasaan juga menyumbang kepada masalah ini. Pihak polis yang mengambil kesempatan menyenaraihitamkan pengusaha atas kesalahan pemandu berlarutan dan menjadi sungutan kepada pengusaha. Cara begini tidak akan memberi pengajaran kepada pemandu yang membuat kesalahan kerana mereka tidak dikenakan apa-apa tindakan oleh penguatkuasa. Orang lain yang membuat salah, orang lain yang dihukum. Fenomena ini masih berterusan tanpa apa-apa penyelsaian.


Apapun semua orang terpaksa mengambil tanggungjawab ini. Pengusaha harus mengambil pemandu yang berhemah, tidak ada rekod kesalahan trafik dan jenayah. Adakan kursus pemanduan berhemah pada sekala yang berpatutan. Pihak polis jangan buat kerja mudah, paling senang senaraihitamkan pengusaha, minta mereka bayar saman yang kesalahan dilakukan oleh para pemandu, kes selesai. Akan tetapi, ia mungkin selesai dalam fail polis, bagaimana pula sikap pemandu yang terlepas daripada sebarang hukuman itu?


Kita kurang faham apakah maksud sebenar denda atau kompoun yang dikenakan kepada pesalah trafik. Tujuannya ialah sebagai pengajaran supaya tidak melakukan kesalahan itu lagi.

Tetapi apabila kompoun atau denda boleh diberikan diskaun bagaikan barangan di Supermarket, adakah ianya akan berkesan kepada pesalah sebagai pengajaran? Apakah matlamat pihak penguatkuasa mengenakan denda? Dalam aspek ini ianya lebih menampakan bahawa denda atau kompoun itu sebagai 'revenew' atau hasil yang dipungut untuk jabatan masing-masing. Justeru, berlakulah perlumbaan untuk mendapat kutipan tertinggi melalui denda itu bagi agensi penguatkuasa masing-masing. Ianya menjadi sumber hasil, bukan penderaan atau hukuman terhadap para pesalah. Natijahnya, pesalah tidak berasa serik dan terus melakukan kesalahan kerana kompoun boleh mendapat diskaun! Mereka hanya akan patuh peraturan lalu-lintas sekiran ada anggota penguatkuasa di situ. Mereka hanya mematuhi undang-undang apabila diperhatikan, bukan mematuhi undang-undang kerana ianya suatu peraturan.


Ini berlaku bukan sahaja di kalangan pemandu-pemandu bas ekspres sahaja. Ianya dilakukan juga oleh pemandu-pemandu kenderaan persendirian lain, penunggang motosikal dan lain-lain.

Pokoknya, kita sebagai warga yang bertanggungjawab seharusnya mendisplinkan diri, menjadi warga yang patuh kepada peraturan dan undang-undang. Walahualam!


Hari ini Thaipusam, kepada penganut Hindu saya ucapkan selamat menyambut Hari Thaipusam. Biarkan mereka dengan agama mereka, kita dengan agama kita.

No comments: