Sunday 31 January 2010

Apresasi Novel Dunia oleh S.N. Datuk A. Samad Said.


SN Datuk A. Samad Said akan hadir dalam acara, Apresasi Novel Dunia pada 6 Feb. ini.


Seniman Paksi Rakyat (Paksi) dengan kerjasama Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) akan mengadakan sebuah acara bersama-sama Sasterawan Negara Datuk A.Samad Said pada hari Sabtu 6 Feb. 2010 bertempat di Dewan Kenanga, Bangunan MPSJ, Subang Jaya (USJ 5). Majlis akan bermula jam 9.00 pagi sehingga 1.00 tengah hari. Acara itu dinamakan, 'Apresasi Novel Dunia oleh SN Datuk A.Samad Said.' Ianya akan diisi dengan ceramah Datuk A. Samad Said membicarakan kenapa beliau membaca berulang kali novel Dr. Zhivago karya sasterawan besar Russia, Boris Pasternak.


Pengalaman dan minat A.Samad Said membaca berulang kali novel itu amat luar baisa sekali. Kebiasaannya pembaca hanya membaca sekali atau dua kali sesebuah novel. Tentu ada sesuatu yang istimewa di sebalik yang tersirat dalam karya itu. Justeru itu, Paksi berpendapat bahawa pengalaman Pak Samad itu harus dikongsi bersama dengan khalayak yang lain.


Pak Samad sebagai Sasterwan Negara membaca karya pengarang Russia berulang kali adalah merupakan satu penghormatan kepada pengarang Rusia itu. Sehubungan dengan itu Paksi turut mengundang Dr. V. Pogadev seorang ahli akademik berbangsa Rusia dari Universiti Malaya untuk sama-sama dalam acara ini.


Majlis itu adalah tajaan Majlis Perbandaran Subang Jaya dan pengisiannya dilaksanakan oleh Paksi. Sesungguhnya kita perlukan Majlis-Majlis Perbandaran seperti ini untuk menyemarak dan merakyatkan lagi bidang kesusasteraan. Kali ini Paksi membawa kesusateraan antara bangsa iaitu novel karya pengarang dari Rusia. Ianya sekali gus menjadi titik mula satu fasa baharu dalam dunia kesusasteraan dan budaya kita. Paksi tidak hanya melihat sastera tempatan tetapi sudah melangkau sempadan antara bangsa.


Majlis ini adalah percuma dan semua rakyat jelata terutama para sasterawan dan budayawan Selangor dan Kuala Lumpur diundang untuk menghadiri majlis ini. Datanglah beramai-ramai, kita sama manfaatkan majlis yang amat berfaedah ini. Terima kasih.

No comments: