Sunday 17 January 2010

Mengenali William Shakespeare

Saya dan isteri bergambar dengan pelakon-pelakon teater di rumah Shakespeare. Terima kasih kepada mereka kerana sudi bergambar dengan kami.



Pada bulan Julai hingga akhir September 2009 saya dan isteri berkesempatan ke United Kingdom menziarahi anak dan menantu yang sedang belajar di sana. Sempat juga bertemu denga tiga orang cucu-cucu saya. Pada kesempatan itu saya telah berpeluang melawat bekas rumah William Shakespeare, sasterawan dan dramatis Inggeris yang tersohor di seluruh dunia.
Saya perturunkan sedikit riwayat hidup William Shakespeare untuk pengetahuan kita bersama.

Willian Shakespeare, sasterawan terkenal dunia yang menghabiskan banyak masanya dalam dunia pementasan drama meninggalkan legacy yang unggul di Britain. Rumah tempat kelahirannya di Stratford-Upon-Avon, terletak di tengah-tengah England dijadikan tempat pelancongan. Malahan kawasan-kawasan berdekatan seperti Warwick, Kenilworth dan Royal Leamington Spa termasuk di dalam ‘Shakespeare Country’ yang dikunjungi ramai pelancong setiap hari.

Shakespeare yang dilahirkan di rumah tersebut pada April 1564 dibesarkan dalam keluarga kelas pertengahan. Ayahnya John Shakespeare seorang pengusaha sarung tangan di pekan kecil itu telah berjaya di dalam perniagaannya. Pada 1568 John menjadi walikota Stratford dan dilantik sebagai agen kerajaan yang berpusat di London. Ibu William, Mary Arden anak seorang petani dari kampung ‘Wilmcote’ yang berdekatan.

William Shakespeare adalah anak ketiga di antara lapan beradik dan merupakan anak lelaki sulung dalam keluarganya. Dua orang di antara adik beradiknya meninggal pada waktu kecil.

Rumah dua tingkat itu terletak di Henley Street, Stratford dibina berlantaikan kayu dan berdindingkan batu bata. Di tingkat bawah ada dapur, ruang tamu dan sebuah bengkel kecil di mana ayah William, John membuat sarung tangan dan menjualnya melalui tingkap rumah. Tingkat atas mempunyai dua bilik tidur satu daripadanya menjadi tempat William dilahirkan. Di belakang rumah ada sebidang kecil tanah dijadikan laman dan ditanam dengan pokok-pokok bunga yang berwarna warni.

Pekan Starford-Upon-Avon mendapat namanya daripada nama Sungai Avon yang berdekatan. Pada ketika William Shakespeare dilahirkan, pekan itu hanya ada sekitar 200 buah rumah sahaja. Sekarang ini pekan itu sudah membangun, berkembang dengan pesatnya, apa lagi dengan adanya rumah Shakespeare yang dijadikan sebagai pusat tarikan pelancong di pekan kecil itu. Setiap hari ribuan pelancong berkunjung ke rumah itu yang datang daripada pelbagai negara. Rumah itu dibuka untuk pelancong pada hari-hari berkerja sahaja, hari Sabtu dan Ahad ditutup.

Shakespeare Country terletak di tengah-tengah England dan mudah dikunjungi dengan kereta, kereta api dan kapal terbang. Dengan kereta dari London memakan masa sekitar tiga setengah jam menggunakan Lebuhraya M40 yang menghubungkan utara, timur, barat dan selatan United Kingdom. Ada perkhidmatan kereta api dari London yang memakan masa 90 minit perjalanan. Manakala dengan pesawat ada tiga lapangan terbang yang berkhidmat dalam negeri dan antarabangsa iaitu di Birmingham, Coventry dan East Midlands.

Apa yang menarik, bukan sahaja rumah tersebut menjadi kunjungan orang ramai tetapi dipersembahkan juga teater terbuka di laman belakang rumah itu. Selain dari itu banyak kedai sovenier terdapat di situ menjual pelbagai cendera hati dan buah tangan yang ada kaitannya dengan kehidupan William Shakespeare.

Willian Shakespeare selain menjadi penulis skrip beliau juga seorang pelakon teater dan penyair. Banyak sajak-sajaknya tersebar di seluruh dunia dan menjadi teks sastera di England. Namun demikian, beliau lebih terserlah dan terkenal sebagai ‘playwright’ atau penulis skrip drama dan pelakon.

Usia mudanya penuh dengan kecelaruan apabila pada usia 18 tahun dia terlibat mengadakan perhubungan intim dengan seorang gadis berusia 26 tahun bernama Anne Hathaway. Dia terpaksa mengawini Anne kerana gadis itu telah hamil. Anak mereka yang pertama, Susanna dilahirkan pada 1583 dan 20 bulan kemudian mereka mendapat anak kembar yang diberi nama Hamnet dan Judith.

Selepas itu William ke London untuk mengadu nasibnya di sana. Di London dia mendapat perhatian ramai apabila dia berkesempatan mempersembahkan banyak karya teaternya di sana disamping menubuhkan beberapa buah kumpulan teater. Nama William Shakespeare menjadi masyur dan dikenali ramai ketika beliau berada di kota besar ini.

Pada 1613 William Shakespeare berhenti berlakon dan berteater. Beliau pulang ke kampung halamannya di Stratford dan kemudian meninggal dunia pada 23 April 1616 dalam usia 52 tahun. Beliau dikebumikan di Holy Trinity Church, di pekan itu.

Apa yang menarik ialah keterlibatan pihak berkuasa Inggeris berusaha terus-terusan untuk menghidupkan lagenda sasterawan negaranya. Rumahnya bukan sahaja dijadikan tempat pelancongan, tetapi diexpolitkan oleh sesetengah pihak untuk mengaut laba.





No comments: