Saturday 16 January 2010

Melaka: Kerajaan Negeri Melaka akhirnya bersetuju dengan cadangan Ikatan Persuratan Melayu (Melaka) supaya diwujudkan anugerah sastera Negeri Melaka. Anugerah sastera bagi 2009 merupakan yang pertama, akan disempurnakan oleh TYT Yang DiPertua Negeri Melaka, Tun Khalil Yakob pada 22 Januari 2010 ini di Sri Negeri, Kompleks Jabatan Kerajaan Negeri Melaka, Jalan Gapam, Hang Tuah Jaya, Melaka. YAB Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dijangka akan hadir. Siapa yang bernasib baik akan menerima anugerah sulung ini masih dirahasiakan. Mengikut sumber, ianya akan diketahui pada hari tersebut.

Selain anugerah sastera Negeri Melaka, turut diberi penghargaan ialah:
1. anugerah tokoh penulis muda Negeri Melaka
2. anugerah tokoh penulis bukan Melayu
3. hadiah galakan Penulis Remaja (2 pemegang)

Inilah julung-julung kali anugerah serupa ini disampaikan kepada para penulis dan sasterawan Negeri Melaka. Ianya diharapkan akan berkekalan sebagai penghargaan kepada para seniman dan budayawan sastera yang menyumbang kepada pembinaan budaya bangsa. Kalau para artis seperti penyayi, pemuzik dan pelakon mendapat pengiktirafan, maka para sasterawan juga seharusnya mendapat pengiktirafan yang sama kalau pun tidak melebihi mereka.

Siapa pun yang akan menerima anugerah tersebut, kita ucapankan Tahniah dan Syabas. Semoga anugerah ini akan memberi galakan untuk penerima tersebut terus gigih berkarya menghasilkan karya-karya sastera yang lebih bermutu.

Terima kasih kepada kerajaan Negeri Melaka yang sangat prihatin terhadap sumbangan para sasterawan.

No comments: