Saturday 23 January 2010

Mokhtar Yasin Penerima Anugerah Sasterawan Negeri Melaka



Faizal Tehrani menerima hadiah Tokoh Penulis Muda Melaka





Hj. Mokhtar Yasin dipakaikan selendang sempena anugerah Sasterawan Negeri Melaka oleh TYT Tun Mohd Khalil Yaakob



Kerajaan Negeri Melaka buat julung-julung kalinya mengadakan Majlis Penyampaian Anugerah Sastera Negeri Melaka 2009 pada 22 Januari lalu di Seri Negeri, Air Keroh, Melaka. Penyampaian hadiah telah disempurnakan oleh TYT Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil bin Yaakob, Yang DiPertua Negeri Melaka.

Seramai lima orang telah dipilih oleh Panel Penilai untuk menerima hadiah sastera tersebut yang dibahagikan kepada empat kategori. Keempat-empat kategori tersebut ialah:-

i) anugerah Sasterawan Negeri Melaka
ii) anugerah Tokoh Penulis Muda Negeri Melaka
iii) anugerah Tokoh Penulis Bukan Melayu Negeri Melaka
iv) hadiah galakan Penulis Remaja Negeri Melaka.

Anugerah Sasterawan Negeri Melaka merupakan penganugerahan tertinggi di antara ke empat-empat kategori itu yang membawa pulang cek bernilai RM 7,000, sijil dan sepersalinan pakaian pahlawan Melayu. Tokoh yang bernasib baik ialah, Hj. Mokhtar Yasin, mantan guru dan pengiat sastera yang tidak asing di negeri Melaka.

Sementara itu Tokoh Penulis Muda negeri Melaka telah dikurniakan kepada penulis muda tersohor iaitu Mohd Faizal bin Musa @ Faizal Tehrani. Beliau menerima cek bernilai RM 3,000, sijil dan plak.

Tokoh Penulis Bukan Melayu dianugerahkan kepada Joseph Selvam yang menerima RM 2,000, sijil dan plak. Bagi hadiah galakan Penulis Remaja dua orang telah dipilih untuk menerima hadiah ini iaitu Ilya Ireeza bte Noor Zehan dan Muhamad Hasif bin Mohd Jelani. Kedua-dua mereka menerima RM 1,000 seorang, sijil dan plak.

Sejumlah 75 pencalonan diterima bagi kategori Anugerah Sasterawan Negeri Melaka dan setelah disenarai pendekkan hanya 13 dikategorikan sebagai layak untuk dipertimbangkan selanjutnya. Dari 13 nama itu dipilih pula sehingga 7 orang dan akhirnya 3 orang menjadi pertimbangan akhir untuk memilih seorang tokoh sasterawan Negeri Melaka. Pemilihan panel penilai akhirnya memilih Mokhtar Yasin, sasterawan veteran di negeri Melaka.

Seramai 500 orang hadir pada majlis yang gilang gemilang itu. TYT Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Yaakob ditemani isteri beliau Toh Puan Dato’ Zurina bte Kassim turut memeriahkan majlis dan menyampaikan hadiah Sasterawan Negeri Melaka. Turut hadir SN Datuk A. Samad Said.

Sayangnya Ketua Menteri, YAB Datuk Seri Mohd Ali Rustam tidak dapat hadir pada majlis itu kerana mengikuti YAB Perdana Menteri melawat India. Beliau diwakili oleh YB Datuk Hj. Yaakob Md. Amin, Pengerusi Jawatankuasa Negeri Pelajaran, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia.

Bagi golongan penulis dan sasterawan negeri Melaka tentu sekali penganugerahan ini menggembirakan mereka kerana ianya merupakan satu pengiktirafan kepada mereka oleh kerajaan negeri. Mereka sangat terharu setelah 52 tahun merdeka, baru kali ini mereka mendapat pengiktrifan daripada kerajaan negeri. Ianya bukan sekadar anugerah atau hadiah, akan tetapi suatu penghormatan kepada golongan penulis yang telah menghasilkan karya-karya kreatif mereka untuk membina jati diri dan tamadun bangsa.

Idea untuk mengadakan anugerah sastera ini sebenarnya dicetuskan oleh Ikatan Persuratan Melayu, Melaka (IPM) dalam ucapan Ketua Satunya pada majlis pementasan teater Dinsman bertajuk, Menunggu Kata Dari Tuhan di Ramuan Cina Besar, Masjid Tanah Julai tahun lalu. Cetusan idea itu telah mendapat perhatian serius Datuk Tahir Hassan yang mewakili Ketua Menteri pada majlis tersebut. Dengan usaha Datuk Tahir, maka majlis penganugerahan ini segera diadakan pada 22 Jan. lalu. Sebenarnya kami tidak menyangka penganugerahan ini diberikan sebegitu cepat, kerana mungkin kerajaan negeri mengambil masa yang panjang untuk mempertimbangkan kertas cadangan IPM itu.

Kerajaan negeri berjanji anugerah ini akan diberikan setiap tahun. Tahun 2010 ini siapa pula yang akan bernasib baik menggondol hadiah berprestij negeri Melaka ini?

Yang menjadi tanda tanya ialah laporan Pengerusi Panel Penilai yang menerima sebanyak 75 pencalonan untuk kategori Anugerah Sasterawan Negeri Melaka, yang bukan sahaja sangat menggalakan, tetapi jumlah itu semacam tidak sepadan dengan realiti sebenar. Apakah negeri Melaka mempunyai penulis kreatif sebanyak itu? Sedangkan hakikatnya yang prolifik menulis hanya beberapa kerat sahaja, paling ramai pun sejumlah jari tangan dan kaki. Negeri Melaka sebenarnya ketandusan penulis. Kalau tidak diusahakan untuk menyediakan pelapis, dikhuatiri negeri Melaka akan kekontangan para penulis kreatif. Mungkin anugerah seperti ini akan merangsang penulis-penulis muda lebih giat lagi menulis sebagai kesinambungan kepada penulis-penulis veteran.

Sebenarnya hanya segelintir sahaja yang masih bergiat dan terus-terusan menulis dalam genre masing-masing. Yang kerap tersiar karya-karya mereka di dalam akhbar dan majalah hanya beberapa orang sahaja seperti Aladin Mohamad, Razali Mohamad, Mohd Adid Abd. Rahman, Osman Dol, Razali Endun, Arbak Othman, Zean Kasturi, Borhan Md.Zain dan beberapa orang lagi. Dari mana datang 75 orang tokoh yang dicalonkan itu?
Apa pun, kalau benar angka itu, ianya satu petanda yang positif demi kesinambungan penulisan kreatif di negeri ini.

2 comments:

Unknown said...

Tahniah bro MY..

Unknown said...

Tahniah bro MY..