Wednesday 3 February 2010

Aktiviti Sastera Sepanjang Minggu ini


Dinsman, orang kuat Paksi. Beliau tidak yakin kepada 'political will' sebaliknya percaya kepada 'cultural will.'


Dua minggu pertama bulan Feb 2010 ada beberapa aktiviti sastera yang ada dalam pengetaahuan saya untuk dikongsikan bersama dengan kekawan. Sesiapa ada kelapangan diharap dapat hadir pada acara-acara ini untuk menyemarakkan lagi majlis tersebut. Kalau kita orang sastera dan peminat sastera tidak turut sama, siapa pula yang kita harapkan untuk meramaikannya.


2 Feb - Baca puisi Riong, acara bulanan Akhbar Berita Harian, akan berlangsung di Universiti Utara Malaysia, di Sintok, Kedah. Tan Sri Nordin Kardi, selaku VC universiti tersebut sanggup memberi ruang kepada krew Berita Harian dan penyair-penyair undangan untuk memeriahkan lagi acara tersebut. Syabas kepada TS Nordin. Di antara penyair yang diundang ialah Khadijah Hashim, Dinsman, Cicik, Puteri Mardiana, Nur Hanim Muhamad Khairuddin. TS Nordin juga akan mendeklamsikan puisi pada malam itu di samping beberpa orang mahasiswa universiti berkenaan.


5Feb.- Baca Puisi bulanan Pena di Rumah Pena. Di antara yang akan mendeklamasikan sajak pada malam itu ialah Datuk Baha Zain.


6 Feb. Acara 'Apresasi Novel Dunia' akan berlangsung di Dewan Cempaka, Bangunan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) bermula jam 9 - 1.00 tengah hari. SN Datuk A. Samad Said akan membicarakan mengapa beliau berulang kali setiap tahun membaca novel Dr. Zhivago karya Boris Pasternak, pengarang Rusia. Majlis ini dianjurkan oleh Paksi dengan kerjasama MPSJ. Datanglah beramai-ramai.


7 Feb. Baca Puisi di bangunan Studhays (Jam Besar) di Melaka Bandaraya Bersejarah anjuran Jabatan Kesenian dan Kebudayaan Negara, N. Melaka. Majlis bermula jam 3 - 6.30 petang. Kali ini giliran Penama mengisi slot berkenaan. Menurut pengawai jabatan KKNN Melaka, acara itu diadakan setiap bulan dan akan digilirkan kepada persatuan-persatuan penulis Negeri Melaka untuk mengisi slot tersebut. Orang Melaka, datang le, jangan tak datang tau!


9 Feb. AJK Paksi akan mengadakan pertemuan dengan YDP Majlis Perbandaran Kajang untuk membincangkan acara seni yang diberi judul, 'Indahnya Bersama Seniman.' Tarikh untuk acara ini akan ditentukan selepas rundingan dan pertemuan dengan YDP berkenaan.


14 & 15 Feb. - Pena bersama Kalam, Gapena, Kemudi dan DBP akan mengadakan Hari Pejuang Bahasa 152 bagi memperingati pejuang-pejuang bahasa Melayu dan mengimbau kembali bagaimana antologi sajak Keranda 152 dibukukan dahulu. Majlis akan berlangsung di Dewan Syed Nasir DBP.


Itulah sedikit berita kegiatan sastera sepanjang dua minggu pertama bulan Feb. ini. Selamat datang ke majlis-majlis berkenaan dan salam sastera.

No comments: